Annika in The USA

Annika in The USA

perjantai 5. huhtikuuta 2013

American dream

Hello!

Ekassa postauksessani tosiaan vähän kerroinkin, miksi mie juuri sinne suureen Jenkkilään haluan. Multa pyydettiin postausta siitä, miten USA lopulta kohdemaaksi valikoitui ja ajattelinkin nyt vähän valottaa lukijoitani tästä!

Opiskelen koulussa myös saksan kieltä, oon lukenut sitä kasista asti. Mietin joskus, että olisi kiva lähteä Saksaan, kun sittenhän oppisi sen kielen sujuvasti ja saisin hyödyntää saksan kielen taitoani. Mulle kielten opiskelussa on tosiaan ollut aina tärkeää se, että pääsen joskus käyttämään niitä. Saksassa olisi ollut toisaalta melko samanlaista kuin Suomessa, en ehkä kokisi siellä niin suurta kulttuurishokkia, ajattelin. Tykkään myös saksalaisesta elämänasenteesta. He ovat avoimempia kuin me suomalaiset ja ystävällisyydessäkin varmasti päihittävät meidät. Siellä on myös upeita kaupunkeja, kuten Berliini ja Hamburg. Myös Itävalta ja Sveitsi kiinnostivat saksan kielen takia. Nämä kaikki kolme valtiota olisivat olleet keskellä Eurooppaa ja sieltä olisi ollut helppo matkustella muihinkin maihin isäntäperheen ja koulunkin kanssa. Toisaalta sinne olisi ollut myös helppo palata vaihtovuoden jälkeen, lähellähän ne ovat. Päädyin kuitenkin lopulta siihen, että kun kerran pääsen lähtemään vuodeksi pois, niin sittenhän lähdetään oikein kauas! Kyllä mie Saksaan pääsen myöhemminkin. Mun äiti yritti myös suostutella mua lähtemään Saksaan, olisi kuulemma ollut helppo tulla käymään.. :D Mutta kyllä mie vielä sinne Saksaankin joku päivä haluan! Ehkä au pair-vuosi siellä? Aika näyttää.

Mietin myöskin espanjankielisiä maita, vaikken espanjaa opiskelekaan. Kyllähän siellä muutkin ovat oppineet. Ja, jos olisin vakaasti silloin viime vuonna päättänyt lähteä esim. Espanjaan, niin olisin varmasti aloittanut sen kielen alkeet lukiossa. Varsinainen Espanja (ja muut Etelä-Euroopan maat, kuten Italia ja Portugali, jossa olisi ollut espanjan sukulaiskieli) jäivät pois samasta syystä kuin Saksa, Itävalta ja Sveitsikin, liian lähellä. Aloin harkita Etelä-Amerikkaa. Se olisi kaukana, eksoottinen ja lämmin. Lattareihin haluun ehdottomasti jonakin päivänä, mutta ehkä kuitenkin vain lomalle. Ehkä kymmenen kuukauden pätkä olisi liian pitkä tällaselle ei niin kuuman ilmaston ystävälle. Suomessa oon tottunut parin kuukauden helteisiin, entä jos sitä olisikin ympäri vuoden? Maybe too much for me. Enkä myöskään oo ehkä niin rohkea, että lähtisin maahan, jonka kieltä en osaa lainkaan :D

USA on ollut kuitenkin ensimmäisenä mielessä alusta asti. Se on maa, joka kiehtoo monia. Mua kiehtoo siinä ne samat kliseet kuin tuhansia muitakin sinne lähteviä vaihtareita.

1. Highschool elämä: Koko elämänsä, kun on joutunut katsomaan jenkkiteinileffoja ja highschool draamaa, niin kyllä väkisinkin alkaa haluta päästä itsekin kokemaan sitä! Tai sitten vaan todistamaan, että leffat on vaan hömppää ja ei se niin upeaa olekaan.. Anyway, vaikka wanhojen tanssit Suomessa onkin monen lukioajan kohokohta, niin uskon, että ehkä ne Prom-tanssit on vielä huikeammat. Myös homecoming-tanssit haluaisin kokea. Sitten niitä high school elämän vähäpätöisimpiä asioita ovat ne ihanat keltaiset koulubussit, jollaisella toivottavasti pääsisin matkani kouluun tekemään!





2. Aito jenkki lifestyle: Okei, ne hampurilaiset ei houkuta, en hirveesti välitä niistä. Mutta se, mikä kiinnostaa, niin amerikkalaisten sydämellisyys, avoimuus ja positiivisuus! Suomi on tylsän realistinen, jossai määrin jopa negatiivinen maa, joten uskon, että vaihtarivuosi USA:ssa tuo kivaa vaihtelua. Sitähän en vielä tiedä, mitä elämä siellä on, mutta haluan kovasti ottaa selvää!



3. Suurkaupungit: Joo, tiedän, että suurella todennäköisyydellä en tule päätymään minnekään Manhattanille tai isäntäperheeni ei tule olemaan Los Angelesista, mutta toivon ja uskon, että pääsen käymään ainakin joissain Jenkkilän suurkaupungeissa. Nykiin pääsen ainakin soft landin campilla heti vaihtovuoden startatessa!


Kuvat http://weheartit.com

4. Englanninkieli: Englanti, tuo valtakieli, jota puhutaan lähes kaikkialla maailmassa, mikäs oisikaan kivempaa kuin oppia se lähes yhtä sujuvaksi kuin oma äidinkieleni. Tosin ei englanninkieli niin suuressa roolissa ollut mulla kohdemaan valinnassa. En esimerkiksi oo koskaan ollut kovin kiinnostunut lähtemään Kanadaan, Britteihin, Ausseihin, Uuteen-Seelantiin tai Etelä-Afrikkaan. No, oli se kuitenkin yksi ratkaiseva tekijä saksan- ja espanjankielisten maiden kanssa, koska kyllähän mie helpommalla pääsen englannin kanssa, kun on jo kahdeksan vuoden opiskelun jälkeen aika hyvä pohja siinä.

Suuressa osassa mun päätöstä lähteä Amerikkaan on ollut myös vaihtariblogit, joita oon lukenut ahkerasti parina viime vuotena. Ne ovat luoneet mun mieleen tosi positiivisen kuvan Amerikasta ja halu päästä sinne on kova! Tosin vähän aikaan sitten eräs kertoi mulle omia kokemuksiaan Jenkkilästä ja ne ei olleet niin kovin positiivisia :D No, toivotaan, että mie päädyn paikkaan, jossa todellakin viihdyn!

Voi olla, että oon naiivi ja Amerikka osoittautuukin aivan erilaiseksi kuin oon sen kuvitellut. Yritän kuitenkin välttää liian suuria odotuksia ja pysyä realistisena. Joka tapauksessa oon lähdössä innolla Amerikkaan, en malttais ollenkaan oottaa sijoitustietoja ja ennen kaikkea syksyä, jolloin lähtö koittaa. Sen lisäksi, että yritän olla luomatta liian ruusuisia mielikuvia, koitan myös pitää mielessä, että vaikka Alaskaankin päätyisin, on minusta itsestäni eniten kiinni se, miten vuosi onnistuu!

PS. Sain äsken vähän informaatiota järjestöltä vaihtovuottani koskien ;) nyt pitää miettiä, että miten tehdään, mutta voin vihjata, että mulla saattaa olla sijoitus jo ensiviikolla!

See ya!

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

oikee asenne! voisitko linkkaa jotaa sun mielest hyvii vaihtariblogei? :--)

Annika kirjoitti...

No mun lukulistalta löytyy pääosin ne vaihtariblogit joita luen, mutta voin mie muutaman tällä hetkellä vaihdossa olevan blogin linkata :)
http://enniintheusa.blogspot.fi/
http://goodmorningamericaerica.blogspot.fi/
http://lottainstates.blogspot.fi/
Ylläolevat on siis jenkeissä olevia. Näiden lisäksi tykkään lukea myös näitä:
http://ahoychile.blogspot.fi/
http://finrandokara-nihonmade.blogspot.fi/

Luen mie lukuisia muitakin, joitain satunnaisesti, joitain säännöllisemmin :D mut siinä nyt jotakin!

Anonyymi kirjoitti...

Ai ootko saanut perheen?! Mistä?! Millanen?!? Kerro jo!:DDDD

Janina kirjoitti...

se on totta että asenne ratkaisee. onks sul mitää lempipaikkoi minne haluisit päätyy? :) mäkin haluisin vaihtoon mut en tiiä riittääks porukoitten rahat :( miten sulla on hoidettu rahoitus tai siis kuka maksaa sulle tän reissun?

Annika kirjoitti...

Anonyymi: Oon mahollisesti saanut perheen. Siihen liittyy yksi pieni mutta, mut kerron tostakoko jutusta enemmän, kun asiat ovat varmistuneet, eli ensi viikon aikana!:)

Janina: Asenne ratkaisee ehdottomasti! Olin tehnyt melkein valmiiksi postauksen, mun lempipaikoista ja voisin mainita, että itärannikko on ollut lemppari jo kauan ja lisäksi muutama osavaltio pohjoisesta. Nyt kun oon perhevaihtoehdon saanut niin se olisi totaalisen eri paikassa kuin mun lempipaikat ja vielä sellain osavaltio, joka jakaa mielipiteet niin siellä varsinkin pitää nyt muistaa, että asenne ratkaisee :D
Mun vanhemmat ja mun ihanat isovanhemmat kustantavat mun vaihtovuoden 18vuotislahjaksi:) hei muuten tuli vain mieleen, että jos kaupallisten järjestöjen hinnat tuntuvat liian tyyriiltä niin on olemassa myös Rotaryt, joilla ei tarvitse mun käsittääkseen maksaa muuta kuin lennot, mahd. viisumi sun muut! Esim Eurooppaa sijoittuminen ei maksaisi montaakaan tonnia!:) kannattaa ottaa selvää! Lisäksi muuten ainakin Expolla on joka vuosi kilpailu, jossa yksi onnekas pääsee ilmaiseksi viettämään vaihtovuotta!

emmmaa kirjoitti...

Tää sun blogi vaikuttaa kyllä tosi kivalta nii jään varmasti seurailee! :-) Oon itekki lähössä nyt syksyllä Jenkkeihin, jos kiinnostaa kattoo mun blogia nii sen löytää täältä: http://emmmasworld.blogspot.fi/ :-)

Annika kirjoitti...

Kiva jos tykkäät ja tietenki käyn kattoos sun blogin :) hauska löytää toistenki vaihtareitten blogeja :)

nimenion petra kirjoitti...

Kivalta vaikuttaa sun blogi :) Minäkin jään varmaan seurailemaan sun vaihtarivuottasi :)

http://whatallgirlsare.blogspot.fi/

Annika kirjoitti...

Kiitos kehusta!:) Juu ja tervetuloo seurailee!;)

Anonyymi kirjoitti...

mikä sun saksan ja enkun numerot oli?:)

Annika kirjoitti...

Yläasteella saksa ja enkku olivat molemmat ysiä, lukiossa enkku on säilynyt 9 ja saksa on nyt 8 :)