Annika in The USA

Annika in The USA

torstai 26. joulukuuta 2013

Finnish Christmas Eve & American Christmas Day

Ensimmäinen jenkkijoulu nyt takana -ja monen yllätykseksi oli mulla jonkinnäköinen suomijoulukin täällä. Kaikki on mahdollista, kun vaan ryhtyy tuumasta toimeen!

Lucalle askartelin kortin ja hommasin siistin lahjan :D
Mun lahja ja kortti Millalle <3
Paras Luca antoi itsensa mukaan nimetyn Lucamonkeyn, josta kuuluu Starwarsin tunnari!
December 24th eli jouluaattona heräsin suhteellisen ajoissa skypettelemään suomiperheen kanssa. Niinkuin siinä aattoyönä julkaisemassani videossa sanoinkin, järkyttävän kipeän koti-ikävän sijaan mulle tuli tosi rauhallinen ja onnellinen fiilis. Tuntui uskomattoman hyvältä, että ne kaikki rakkaat olivat yhdessä ja kaikkien kasvoilta paistoi se ilo ja onnellisuus. Toki oli ihanaa kuulla, että muakin ikävöidään ja jopa ne kettuilut joulun hiljaisuudesta mun puuttumisen takia sai mut vaan hymyilemään :) Oonkin sata kertaa sanonut, että vaihtovuosi saa näkemään asiat toisenlaisesti, mutta sanon sen nyt taas. Perheen ja kodin arvostus on mulla tänäpäivänä moninkertainen aiempaan verrattuna. Oon mie aina rakastanut mun perhettä ja ystäviä, mun läheisiäni, mutta nyt se ei ole enää itsestäänselvyys tai arkinen juttu. Niinkuin ei joulukaan. Musta tuntuu, että tänäjouluna tajusin jotain sellaista, mihin en ole aiemmin uhrannut ajatustakaan ja olin enemmän läsnä kuin koskaan -vaikka niin kaukana olenkin.
Oli hassua, kun mun "englannintaitoinen" perhe yritti kommunikoida mun jenkkiperheen kanssa ja kyllähän sieltä tulikin Merri Kristmasia ja tänk juuta jenkkiperheen lähettämistä lahjoista haha.

Skypettelyn jälkeen aloin valmistamaan riisipuuroa, porkkanalaatikkoa ja joulutorttuja -tietenkin. Skypettelin siinä samalla mun parhaan ystävän kanssa ja oli niin ihana nähdä häntäkin. Koko päivä menikin ruuanlaiton ja skypen parissa. Illemalla isoveli ja -sisko tuli meille ja syötiin suomalainen jouluateria. Brady inhoaa riisiä yli kaiken (joo eikö ole outoa, että puoliksi kiinalainen inhoaa riisiä), mutta se ei aluksi tajunnut, että porkkanalaatikossa olikin riisiä eikä perunaa, enkä mie tietenkään älynnyt, ettei se tiennyt syövänsä riisiä, ja sitten veljen kehuessa ruokaa, ihmettelin ääneen, kuinka se pystyi syömään sitä, kun siinä oli riisiä. Siinä kohtaan Bradyn naama vääntyi ja se heitti haarukan pois haha :D Kyllä se kakoen söi lautasella olevan laatikon, mutta ei ottanut enää lisää xD Joulutortuista tykättiin kauheasti ja niistä taisikin tulla dadin lempileivos. Se heräsi kuulemma seuraavana aamuna aiemmin, että ehti syömään niitä ennen muita :D Ruuan jälkeen avattiin mun suomiperheen lähettämät lahjat. Kaikki olivat ihan innoissaan lahjoista!:)
Meidän piti katsoa Joulutarina, mutta se ei jostain syystä toiminut meijän xboxilla, joten katsottiinkin sitten Netflixistä Rare Exports. Veli ja dad taisivat oikeastikin tykätä leffasta, vaikka nyt noilla kaikilla on ainakin sellanen mielikuva, että myö kaikki suomalaiset asutaan keskellä ei mitään, lapset kulkee aseet kädessä ja pukeudutaan ihmeryysyihin haha!

Jennan tekemia joulupipareita!
"You know, endless, like our friendship"
Arnie the tonttumies

Kirjoitinkin edellisessä postauksessa kiitokset läheisilleni kaikista niistä lahjoista ja viesteistä mitä sain. En odottanut mitään, mutta sain aivan mielettömästi. Enkä tarkoita nyt vain sitä materiaa, vaikkakin kyllähän ne kaikki paketit, kirjeet ja kortit sai mulle hyvän mielen. Vaihdossa tulee joskus hassuja tuntemuksia, joskus sitä kehittää itselleen ajatuksia, että kukaan ei muista Suomessa enää tai, että musta ei enää välitetä, mutta kyllä ne kaikki ihanat jutut, mitä sain kumosi noi kaikki hölmöt fiilikset. Näin esimerkiksi sain mun parhailta ystäviltä paketin, missä oli ison herkkukorin lisäksi muutama paketti, joista yhdestä paljastui jouluaattona infinity-koru kuvaamaan mun ja mun parhaan ystävän ikuista ystävyyttä. Toiselta parhaalta kaverilta sain muunmuassa itsetehdyn meikkipussin ja Joulutarina-leffan. Sain myös aivan mielettömän ihanat kirjeet parhailta ystäviltäni, ne onkin tullut monta kertaa luettua ja itkettyä. Mun isovanhemmat lähetti molemmilta puolilta ihania lahjoja ja kortteja. Mamma ja pappa lähetti mm. itsetehtyjä villasukkia koko perheelle ja mun rakas mummi oli tehnyt kauniin pienen posliinikupin lautasineen ja koristellut sen. Kummiltani sain esimerkiksi ihanat virkatut tossut. Äidiltä ja iskältä tuli vaikka kuinka monta pakettia, vaikka äiti varoitteli pakettien vähäisyydestä. Suklaitten ja vaatteitten lisäksi he lähettivät meille kaikille mun perheen tytöille Angry Birds yökkärit. Viimeisenä avasin myöhään jouluaattoiltana maailman parhaimman pikkusiskon antaman lahjan, jossa oli pieni pehmopupu, jolla oli päällään paita, jossa oli Jennan kuva. Mukana myös oli sydämen sulattava teksti.


December 25th eli se joulunvieton pääpäivä täällä Jenkkilässä alkoi mulla pienen skypetystuokion merkeissä, kun juteltiin hetki mun äiti, mummin, siskon ja iskän kanssa. Mun jenkkiperhe tulivat vuorotellen kiittämään lahjoista ja yrittivät ne vielä sanoa "hyvää joulua". On mulla vaan niin ihanat perheet sekä täällä Jenkkilässä että siellä Suomessa!

Skypettelyn jälkeen alkoi perheen eka jouluperinne, joulusukkien kurkkaaminen! Pukkihan tuo tänne Amerikoihin yon aikana lahjoja joulusukkiin, jotka roikkuvat takassa. Nuorimmasta katsottiin joulusukat, jotka sisälsivät kaikkea pientä kivaa karkeista hygieniajuttuihin ja sukkiin.
Sukkien kattomisen jälkeen lähdettiin momin siskon Corin luokse, minne oli kokoontunut koko suku. Musta on aivan parhautta, kun aina noihin sukujuhliin mennessä ja sieltä lähtiessä kaikki halaavat toisiaan. Tällä kertaan mustakin tuntui ekaa kertaa, että todella kuulun siihen sukuun ja olen yksi muista. En ollut enää ujo tai hiljainen, vaan pystyin rennosti juttelemaan kaikkien kanssa. Ihan mahtava tunne!
Corilla syotiin, juotiin paljon kahvia (no, mie join..), juteltiin ja katsottiin porukalla leffaa. Mulla oli niin kivaa tuolla ja ruokakin oli hyvää.

Otettiin tonne mukaan joulutorttuja ja moni kehui kovasti niiden makua!

Kotiin tultiin vasta kuuden maissa illalla ja samoin tein aloitettiin lahjojen avaaminen. Brady olikin oottanut koko päivän kuin pikkupoika lahjojen avaamista XD
Lahjaksi sain vaikka ja mitä, enemmän kuin olisi tosiaankaan tarvinnut! Sen lisäksi, että Riley, Brady ja mie saatiin vanhemmilta kahden päivän liput Disneylandiin etukäteisjoululahjaksi viimeviikolla, sain vielä ihan todella ihania lahjoja! Esimerkiksi mun maailman parhaimmat host vanhemmat olivat ostaneet mulle kahvinkeittimen (meillä ei ole siis sellaista kotona) ja veikalta saatu "lahjakortti" Utah Jazzin peliin sen kanssa tammikuun 2. päivä. Just tällasen isoveljen mie oon aina halunnut! Sain myos Annika-siskolta vaatteiden lisäksi käsikorun, jollaiset se oli hommannut meille kaikille siskoksille. Rileylta sain tarvitsemani laskettelulasit :)
Lahjat tosiaan avattiin meillä vuorotellen yksi kerrallaan aloittaen vanhimmasta eli dadista ja mie olin sitten nuorimpana vikana. Koska meijän perhe ei ole ollenkaan tylsä, meillä on vielä yksi traditio tähän lahjojen avaamiseen liittyen. Nimittäin taputetaan jokaisen lahjan jälkeen (okei taputetaan siis aina synttäreilläkin jne), mutta jouluna taputukset on astetta speciaalimpia. Jokaisen pitää keksiä aina vuorollaan oma taputus, minkä kaikki tekevät. Esimerkiksi mun yksi taputus oli 3 taputusta + kaikki sanovat yhdessä "hyvää joulua" + 3 taputusta.

Yks perheen insidejuttu ja Brady yritti olla luova :D
Ihana veikka!
KIITOS PARAS LAHJA IKINA!
Dad oli vahan innoissaan uudesta kamerastaan :p
Ja tottakai meilla oli kiinalaista ;) Millos ei :)

Tämä joulu oli hyvin erilainen. Se oli ehkä jollain tapaa haikea, mutta ehdottomasti onnellinen ja rakkaudentäyteinen. Se oli täynnä iloa ja rakkaita ihmisiä. Olin ehkä kaukana mun perheestä, mutta olin mun toisen perheen kanssa. Vaikka eilen aaton jälkeen oli ehkä vähän laimeat fiilikset, nyt on katossa. Joulu oli just sellainen kuin sen pitikin. Se oli Christmas.

Nyt tyytyväisenä mussutan joulutorttua ja päällimmäisenä mielessä on vaan se, kuinka onnekas olen ja kuinka hyvin mulla on asiat elämässä. Kaksi rakastavaa perhettä on onni ja kaksi paikkaa, joita voin kutsua kodeikseni on rikkautta.

Kirjoitin viime vuonna Dec 25th kirjeen itselleni ja tanaan avasin sen. Vinkkina tuleville vaihtareille, etta oli ihan mukava lueskella viimevuoden tuntemuksia!

6 kommenttia:

Mikaela kirjoitti...

Ihanan lumisen näköistä on siellä, täällä suomessa nimittäin vaan vettä sataa ja kaikki lumet on sulanu melkeen kokonaan... Toi kirjeen kirjottaminen kuulostaa hyvältä, pitääpä itekkin tehä ja sitten lukee ens jouluna Jenkeissä :)

Anonyymi kirjoitti...

Ei voi olla että sulla siellä rapakon toisella puolella on lunta ja Kotkassa sai leikata nurmikkoa jouluaattona :D

Agness Walewinder kirjoitti...

What a wonderful experience. Your family looks amazingly happy. I'm so glad you enjoyed your Christmas together. Can I get the recipe for the strawberry jam pastries?

Sohvi kirjoitti...

Aivan ihana blogi! Tää kysymys ei nyt kuulu yhtään tähän postaukseen, mut aattelin kysyä silti kun tuli mieleen. Niin saitko mitään apurahaa tähän matkaan(kelalta yms.)vai maksoitteko koko homman itse? (:

Anonyymi kirjoitti...

sun perhe näyttää jo kuvien perusteella niin ihanilta ja lepposilta, voin kuvitella kuinka ihania he oikeessa elämässä onkaan!! :)) ihana postaus taas kerran.

Annika kirjoitti...

Mikaela: Täällä on ollut lumi maassa jo hyvän tovin, ihanan jouluista!:) Nyt vois kyllä jo sulaa pois haha. Joo kirjeitä kannattaa itselleen kirjoitella vaihtovuodelle, niitä on mukava sitten lueskella!

1. Anonyymi: Juu täällä on iso kasa lunta maassa eikä nurmikko näy haha ;)

Agness Walewinder: Thank you for your beautiful comment!
Actually these Christmas pastries (in Finland we are calling them as joulu torttu) are made with plum jam. If you're not a big fan of plum jam, you can use apple jam as well. I'm not sure whether strawberry jam works.
You need puff pastry (up there is a picture of that type of dough you can find in States) and jam. At first you need to cut dough in four squares (if you use a same dough I did which is a big square). Then you do a little cut to every corner of each of squares. Then you fold every other corner to center. Always skip one corner, it's a good reminding tip! After folding you put a bit of water into center to keep corners in it. Then you bake them in oven in 350 degrees about 15 minutes. I'm not absolutely sure about this 'cause I don't handle fahrenheits so well.
You can also google this recipe by "Finnish joulutorttu recipe".

Sohvi: Kiitän kehusta! Mun perhe maksoi vaihtovuoden kokonaisuudessaan, että ei saatu mitään apuja :)

2. Anonyymi: Mun perhe on ihan todella ihana!:) Ei olisi parempaa perhettä voinut toivoa. Kiitos, ihanaa että tykkäsit!