Annika in The USA

Annika in The USA

perjantai 29. marraskuuta 2013

ANSWERS!


Happy Thanksgiving! Mulla on nyt vähän lomaa koulusta (tosin olen vähän kipeänä.. -.-) ja mun perheellä oli kiitospäivä dinner jo muutama viikkoa sitten muiden kiireiden vuoksi. Meidän kiitospäivää vietettiinkin kiinalaisella lounaalla ja sen jälkeen mentiin shoppailemaan chinese grocery storeen. Eli vähän erilainen thanksgiving ;)
Kysymyksiä tosiaan tuli ihan hyvä määrä ja menikin pieni tovi vastaamisessa. Kivahan se toki on huomata, että mun vaihtovuodesta ollaan kiinnostuneita. Toivottavasti vastasin kaikkiin kysymyksiin, jos joku jäi välistä, kerrothan siitä! Ja jos on vielä lisää kysyttävää, go ahead and feel free to ask! :)
Siitä lupaamastani videopostauksesta Maylisin kanssa sen verran, että oon kai vahingossa poistanut sen ipadin kuvia poistellessani tai jotain, koska en löydä sitä mistään :/ Meidän pitää ottaa Maylisin kanssa toi video uusiksi joku kerta!



VAIHTOVUOSI




Mikä on ollu parasta vaihtovuodessa ? 

Vastaan, että kokonaisuus. Kaikkine itkuineen, suruineen ja vaikeuksineen sekä tietenkin ne kaikki hymyt ja naurut, ilot ja onnellisuus, mitä vaihtovuosi on mulle antanut. Kokonaisuutena tää kokemus on vaikuttanut muhun enemmän kuin mikään mun elämän aikana ja samaan aikaan se on antanut niin uskomattoman paljon. Kliseisesti sanottu tai ei, ei sitä vaan voi sanoin kuvailla.

Tuleeko moni kyselemään facebookissa vaihdosta?

Joo, kyl aika paljon ihmiset tulee kyselemään vaihdosta, niin tutut kuin tuntemattomatkin. Musta se on vaan kiva juttu!:)

Kauan keräsit rahaa matkaa varten?

Mun ei tarvinnut kerätä rahaa vaihtovuotta varten, sillä vaihtovuosi on 18-vuotislahja mun vanhemmilta ja isovanhemmilta :)

Kannattaako lähteä vaihtoon?

Kannattaa, tää aika täällä Amerikassa on jo nyt antanut mulle niin paljon, sekä hyvää että huonoakin. Mutta jokaista hetkeä oon ehdottomasti arvostanut! Jokaisen pitäisi tehdä tää elämänsä aikana, muuttaa vieraasen kulttuuriin joksikin aikaa. Se saa näkemään asiat yllättävän erilaisesti.

Ootko yleisesti sellanen rohkee ihminen et vaihtovuos on sun "tyylinen" juttu vai oliks se sellanen tosi iso ittensä ylittäminen? 
Sanoisin, että aiemmin ajattelin vaihtovuoden olevan just mun juttu ja kaikki sanoi, kuinka oon niin sopiva lähtemään, mutta kyllä sitä on täällä tajunnut, kuinka iso ittesä ylittäminen vaihtovuosi onkaan. Vaihtovuosi koettelee rohkeampaakin. Oon älyttömän ylpeä itestäni ja niin on mun läheisetkin. 

minkä takia valitsit usan?

Halusin kokea highschool spiritin, nähdä millaista siellä Amerikassa oikeasti on. Tässä postaus mun syistä valita USA, jonka kirjoitin keväällä. Nyt sanoisin, että melko naiivia tekstiä. Toisaalta aika samanlaisia ajatuksia lähes kaikilla Jenkkeihin vaihtoon haluavilla ennen vaihtovuotta :D 

mietitkö edes muita maita?

Tossa ylläolevassa postauksessa mainitsin pohtineeni mm. Saksaa ja espanjankielisiä maita.

minkä takia valitsit exploriuksen?

Olin kuullut siitä pelkkää hyvää. Tein siis vähän taustatutkimusta eri organisaatioista ja juttelin entisten vaihtareiden kanssa ja Exploriuksella taisi olla kaikista tyytyväsimmät oppilaat. Lisäksi päätokseeni vaikutti Softlanding Camp New Yorkissa ja Year End Camp NY:ssa, Washington DC:ssa tai Chicagossa, mitkä tosiaan kuuluvat ihan ohjelmahintaan!

oletko ollut tyytyväinen? suosittelisitko? miksi?

Olen, ehdottomasti!! Explorius on täyttänyt kaikki mun odotukset ja enemmänkin. Aina oon tuntenut oloni välitetyksi ja apua ja tukea oon saanut Expolta läpi vaihtariprosessin. Suosittelen Exploriusta oman kokemukseni ja muilta kuultujen juttujen perusteella. Voin kertoa, etten ole ikinä kuullut, että Expon kanssa olisi ollut jotain ongelmia!

kuinka paljon vuosi tulee maksamaan sulle?
Tässä postaus, jossa kerron vaihtovuoteen liittyvistä kuluista tarkemmin!

kelle rahat menevät?
No, en itseasiassa tarkemmin tiedä, mutta kai johonkin käsittelykuluihin, lentoihin ja muuhun. Isäntäperhe ei saa penniäkään, eikä koulupaikkakaan maksa, kun se kustannetaan verorahoista.

Paljon tää helahoito tuli/tulee maksaa sulle/perheelles?

Yllä postaus, mistä löytää paremmin noita hintoja!

Mikä on ollut ehdottomasti parasta/paras kokemus tähän mennessä ?

On vaikea valita yhtä parasta asiaa, kun kokonaisuutena tää on ollut niin mahtavaa. Sanotaan vaikka, että parhammalta on tuntunut se, kun on huomannut, kuinka upeita ihmisiä mulla on täällä ja kuinka paljon musta täällä välitetään.

Entä hauskinta ?

Yksittäisiä hauskoja juttuja on adults roles tunnit, luistelukkerrat, hengailut parhaitten kavereitten kanssa ja tietenkin yhdessä olo perheen kesken. Mun perheellä on niin hassuja tapoja, kuten taputtaminen kaikelle ja se että meillä koiratkin antaa lahjoja ja kattoo leffoja meidän kanssa. Ja tietenkin mun veli Brady on tosi hauska haha.

elätkö nyt ns omaa amerikan unelmaasi? tai siis että millaista kuvittelitkin elämän usassa olevan. 

En elä, jos siis sillä tarkoitetaan sitä, että onko tämä sellaista kuin odotin tai unelmoin. Tää on ollut täysin erilaista niin hyvällä kuin pahalla. Mutta ehdottomasti upeampaa kuin olisin ikinä osannut odottaa. 

Onko sinulla asioita mitä haluat toteuttaa vaihdon aikana?

Nähdä lisää paikkoja, tutustua enemmän uusiin ihmisiin ja oppia englantia.

Haluaisitko jo tulla takaisin?

Ei ole vielä mun aika tulla takaisin :)

oletko katunut lähtöäsi kertaakaan?

Epätoivoisina hetkinä olen miettinyt, kuinka helppoa elämä olisikaan Suomessa, mutten missään nimessä ole koskaan katunut vaihtoon lähtöä


ENGLANTI / KIELI



ootko oppinu paljon englantia ?

Todellakin olen.

Pelottaaks sua jos vaik selität jotain ja lausut jonku sanan ihan väärin ku et tiiä miten se sanotaa tms? Tai oliks tollee ees alussa? 

Aluksi pelotti, koska tapasin koko ajan uusia ihmisiä. Muistan kerran, kun mun piti pitää esitelmä itsestäni koko luokan edessä ja olin ihan kauhusta kankeana, kun piti puhua noin 40 amerikkalaiselle. Mutta kyllä se siitä! Enää ei jännitä tollaset jutut, vaan oon ylpeä mun aksentista! It's actually pretty hot haha!

Ajatteletko koskaan englanniksi vai aina vaan suomeksi?

Oon pikkuhiljaa alkanut ajattelemaan enemmän ja enemmän englanniksi. Varsinkin jos en oo nähnyt vähään aikaan Millaa tai lukenut suomenkielisiä tekstejä, mun aivot toimii kokonaan englanniksi. Se tunne, kun ajattelee englanniksi on jotain niin mahtavaa. Tuntuu, että oon saavuttanut jotain.

Ootko nähny useemman kerran jo unta englanniksi?

Oon mie muutaman.

Tuleeko/tuliko sulle koskaan sellasta tilannetta jolleen puhuessa että "ymmärrän mitä tarkotat/kysyt, mutten osaa vastata"?

Joo joskus tulee noita tilanteita, ainakin koulussa kun opettaja kysyy jotain ja vaikka tietäisin mistä puhutaan en löydä sanoja vastaukseen. Sitten vaan sössötän jotain :D

käytetäänkö siellä paljo täytesanoja, sanontoja ja "murresanoja" ym. joita ei niinkään koulussa opiskella/ ne on jotenkin paikallisia ? ymmärrätkö niitä ?

Alan olla jo aika tottunut tähän englantiin, mutta sellaisia mitä tulee nyt mieleen on ainakin "though" eli aika monet sanoo esim. "it's cool though" tai "it's funny though" ja sit Utahissa monet jättää t.n sanomatta keskeltä sanaa. Esim. mountain sanotaan moun'ain, titan on ti'an ja Brighton on Brigh'on ':D Kuulostaa niin hassulta.

jos kielen kanssa tulee ongelmia, miten toimit ?

Näytän idiootilta varmaan haha :D Sit vaan selitän, että olen vaihtari Suomesta ja yritän ymmärtää/saada itseni ymmärretyksi. Eipä siinä muuta oikein voi.

osaatko jo ns leikitellä englannin kielisillä sanoilla vai puhutko sillee hillitysti ja mah. yksinkertasesti ? :-))

Kyllähän mun englanti on parantunut huomattavasti täällä ollessa ja kielenkäyttö on monipuolistunut. 


KOULU



Olivatko monet ihmiset koulussa kiinnostuneita vaihto-oppilaasta?
No, ei voi sanoa, että liian moni, mutta kyllähän sillä sai keskustelun aloitettua hyvin, kun kerroin olevani vaihto-oppilas Suomesta.

Millasta koulunkäynti siellä on? Vaaditaanko sulta paljoa?

Helppoa, monivalintakokeita ja muutenkin asiat on kuin meidän yläasteelta :D Multa vaaditaan sama kuin muiltakin. Mutta tosiaan, ei täällä kyllä paljoa vaadita.

Mikä on koulusi maskotti?

Ram

Mistä tykkäät/et tykkää koulussa siellä?

Tykkään high school spiritistä ja helpoista aineista :D En yleisesti ottaen tykkää jenkkikoulusta esimerkiksi aikaisista aamuista, viiden minuutin välitunneista, aivan liian lyhyistä lounaista, läksyjen paljoudesta ja siitä kuinka tarkotuksetonta opetus ja opiskelu täällä toisinaan on. Kyllä Suomessa on hyvä koulutus!

Mitä aineita sulla on koulussa siellä?

Astronomy, US History, Spanish, Language Arts, German, Dance 3, US Government ja Adults Roles (kyllä, olin niin viisas että otin molemmat, US Historyn ja Governmentin, vaikka olis tarvinnut ottaa vain toinen....)

Mikä on sun lempiaine siellä koulussa?

Dance varmaan ja Adults Roles.

Miltä tuntuu kun missaat wanhat ikäistesi kanssa ja muutenkin oot sittem vähän kuin vuoden myöhässä?
Kyllähän se kyrsii välillä, mutta oon ihan sinut asian kanssa, enhän mie muuten olis täällä :D Eniten mua ehkä harmittaa, kun missaan wanhat mun parhaiden ystävien kanssa. Mutta muuten mun asenne on se, että vuos sinne tänne, eli se ei haittaa, että joudun korvaamaan tän vuoden. Vaihtovuosi on ehdottomasti kaiken sen "menetyksen" arvoista.

Aiotko tanssia Wanhat kun palaat?

Kyl mie haluisin, jos pari löytyy (vinkvink ysiseiskat (tai ysikutoset ketka haluu tanssii uudellee, hehe))

Saatko mitään hyvitystä tosta vuodesta?

Kymmenen kurssia, mutta ei ne oikein mihinkään vaikuta.

mitä ku tuut takasin suomeen ni minne kouluu meet?

Kotkan Lyseon Lukiossa jatkan =)


SUOMI


Tsemppausvihkoa oon lueskellut itkuisina hetkina. Tarvin aina valilla tata muistuttamaan, etta kylla ne tyypit on siella ens kesanakin

onko sulla usein koti ikävä?

Aluksi oli ärsyttävän usein, mutta nyt harvemmin.

Miten voi selättää koti-ikävän (parhaat keinot?)

Nukkuminen on paras keino!! Ja tietenkin jos vaan yrittää keksiä jotain kivaa tekemistä :) Juttelun jonkun kanssa (erityisesti toisen vaihtarin) auttaa.

Viestitteletkö usein Suomeen?

Viimeaikoina oon vähentänyt tietoisesti radikaalisti yhteydenpitoa Suomeen, enkä oikeastaan juttele paljon ollenkaan suomityyppien kanssa, ellei joku aloita mun kanssa keskustelua. 

Mitä ikävöit suomesta?

Ehdottomasti ihmisiä ja sitä suomalaista rehellisyyttä ja aitoutta. Kahviakin kaipaan. Ja juhlimista, haha. Niin ja vapautta liikkua milloin vaan ja minne vaan! 

Ketä ikävöit eniten Suomesta?

Pikkusiskoa ja parhaita kavereita.

Ikävöitkö suomesta ketään erityistä? Esim poikaystävää, ex, jotaa kenee oot ihastunnut?

Ihmiset, joita ikävöin on kaikki erityisiä, tietysti, mutta ei mulla ketään ihastuksia oo ikävä, poikaystävää ei ole ja exät on exiä syystä :D

Onks sul ikävä merta?
Joskus, muttei liian ikävä. Taidan olla niin rakastunut Utahin vuoriin, etten osaa pahemmin ikävöidä merta.

millon palaat suomeen?

Se on salaisuus vielä ;) Ilmoitan blogissa ja muille kun se on ajankohtaisempaa

Jäikö Suomeen ketään odottamaan sua, meinaan mitään säätöä?

Toivottavasti kukaan "säätö" ei jäänyt oottelemaan :D

Miten suhtautumisesi Suomeen on muuttunut siellä ollessa?

Vaikka rakastan Utahia, arvostan Suomea nyt sata kertaa enemmän. Se on maailman kaunein ja parhain maa.

Tuntuuko hankalalta nyt jo puhua suomea?

Tuntuu!!

ootko opettanut kellekkään siellä suomea?
Juu oon mie. Niin jenkeille kuin muille vaihtareillekin. Kirosanat aika moni osaa jo haha. Instagramiin oon pari videota laittanut, mis mun kaverit on puhuneet suomea!


FINLAND VS. AMERICA



Jenkkien kolme hyvää ja huonoa piirrettä? Ja suomalaisten?
Yleisesti ottaen jenkit on ystävällisiä, puheliaita ja avoimia. Huonoiksi piirteiksi lukisin tietynlaisen feikkaamisen, epärehellisyyden ja välinpitämättömyyden. Suomalaisissa arvostan luotettavuutta, aitoutta ja lojaaliutta. Huonoja piirteitä on ennakkoluulot, tylyys ja liika tarve omalle tilalle. 

Kumman valitsisit jenkki vai suomipojun?

No, eipä se kansallisuus tälläsessä ratkaise, ihmiset kun on yksilöitä. Oon ihastunut sekä suomipojuun että jenkkiin, molempia löytyy moneksi, tietenkin. Kyllä suomalainen mies on hyvä mies, haha, muttei amerikkalaisessakaan mitään vikaa ole :D 

miten suomalaisten ja jenkkien elämäntyyli eroaa toisistaan pääpiirteittäin? 
Jenkit syö hirveän epäterveellisesti verrattuna meihin suomalaisiin, amerikkalaisten elämänasenne on rennompi, suomalaiset on hiljaisempia ja tarvitsevat omaa tilaa toisin kuin jenkit, jotka höpöttävät koko ajan ja kaikille. Jenkeissä ihmiset uskaltavat olla ehkä persoonallisempia. Utahissa on isompia perheitä, uskonto on yleisesti isompi osa ihmisten elämää ja monestit naapurustot on kuin suuria perheitä.

Minkäikäisten tasolla esim. 17-vuotiaat siellä ovat verrattuna suomalaisiin 17-vuotiaisiin? Ovatko lapsellisempia, fiksumpia, itsenäisempiä yms vai ihan samassa elämänvaiheessa suomalaisiin verrattuna? (vaikea selittää mitä haen tällä takaa, toivottavasti ymmärsit edes jotenkin :D)

Kyllä mun ikäset on aika lapsellisia :D Välillä tuntuu kuin hengaisin 14-15 vuotiaitten kanssa. Teinien elämä on täällä ajatusmaailmaa ja sääntöjä myöten kuin mulla oli joku kolme vuotta sitten. High school on kuin meijän yläaste ja college kuin Suomen lukio. Toisaalta nuoret tienaavat monessa tapauksessa itse käyttörahansa ja monet työskentelevät 14-vuotiaasta asti.

Minkä ikäisenä nuoret muuttavat pois kotoa siellä?
Toiset muuttavat collegen alkaessa eli noin 18-vuotiaana ja toiset collegen jälkeen eli joskus reilu parikymppisinä.

Sano pari asiaa, mitkä on paremmin Jenkeissä kuin Suomessa?
Ihmisten käytöstavat on parempia täällä, sosiaalisuus, monikulttuurisuus ja täällä on paljon enemmän nähtävää. 

onko ihmiset siellä mielestäs omaperäsempiä ?
Joo, mun mielestä. Täällä annetaan niin sanotusti "kaikkien kukkien kukkia", eli jokainen saa olla omanlaisensa ja siitä tykkään!


PERHEET



Millä nimillä kutsut host vanhempiasi?

Etunimillä yleensä ja joskus mumiksi ja dadiksi. 

Millaiset perheet sulla om Suomessa ja siellä? (jäsenet)

Suomiperheeseen kuuluuu äiti, iskä, 13-vuotias pikkusisko Jenna ja koira Miki. Ja jenkkiperheeseeni kuuluu mum, dad, 18-vuotias sisko Riley, 22-vuotias sisko Annika ja 24-vuotias isoveli Brady sekä kolme koiraa Lucy, Ziggy ja Arnie.

Minkälainen on perheesi asunto?

Tässä postaus mun perheen kodista :) Ihan tällänen perusasunto.

Millaiset välit sulla on siskosi Rileyn kanssa? Onko teillä täysin omat menot, kaverit, yms vai esim. hengailetteko paljon yhdessä? 

Riley on mulle rakas sisko, jonka kanssa jaetaan arjen lisäksi kylpyhuone, joten välillä ärsyttää, kun suihkuun ei voikaan mennä just silloin kun haluaa ja joskus jutellaan syvällisiäkin. Meillä on siis ihan hyvät välit, joskin melko erilaiset kaveripiirit. Kyllä me kotona hengataan ja joskus oon ollut sen kavereiden kanssa. Aluksi olin koko ajan siskon mukana, mutta nykyään harvemmin. Käydään eri kouluja, joten sekin voi vaikuttaa eri kaveripiireihin. Rakastan Rileyta aivan kuten kaikkia muitakin sisaruksiani.

KAVERIT




Onko sulla vaikeuksia tutustua uusiin ihmisiin tai jutella tuntemattomille?
Luulin ettei ole (ei Suomessa ollut :D) mutta kyllä se täällä oli aluksi aika vaikeaa :D Ei mulla enää ole vaikeuksia puhua tuntemattomille. Kaverit varokaa vaan kun palaan Suomeen niin saatte hävetä mua, kun höpötän kaikille ;D

kuinka vaikeaa oli saada hyviä ystäviä ja kuinka pitkään se kesti?
Sanoisin että parisen kuukautta vei saada hyviä kavereita. Oli se aika vaikeaa, totta puhuakseni varmaan haastavin asia vaihtovuodessa.

kuka on paras ystäväsi siellä jenkeissä?

Parhaiksi kavereikseni täällä sanoisin Lucan, Millan, Maylisin ja Cecin. 

Kenen kanssa olet läheisin siellä Amerikassa?

Perheen lisäksi Lucan kanssa varmaan.

Miten sun kaverit suhtautuu siihen, ettet oo niiden uskossa? Ja näkyyks se mormoniuskonto ees siel nii paljoo teinien elämässä?

Tarkotetaanko tällä mun kavereita, ketkä kuuluu LDS-kirkkoon? Yleensä ihmiset ei välitä siitä, että mihin uskontoon kuulun. Mun mielestä mormonit on hyvin avarakatseista porukkaa. Se, että miten paljon mormoniuskonto vaikuttaa, riippuu niin paljon piireistä. Toisilla se vaikuttaa hyvinkin suuresti ja toisilla ei paljon ollenkaan. Ja kaikki ei todellakaan oo täällä mormoneja ja joidenkin kohdalla vanhemmat kuuluvat LDS-kirkkoon, mutta nuoret ei elä uskonnon mukaisesti (esim. mun perheessä on näin)


VAPAA-AIKA

Oon aivan liian riippuvainen Starbucksista...








Kuinka monilla treffeillä oot käynyt?

No, tota aika monilla :D Täällä doubble datet on aika yleinen ajanviete, joten niillä on tullut käytyä. Harvemmin kieltäydyn treffikutsusta, kun siten pääsee kuitenkin tutustumaan ihmisiin ja kokemaan uusia juttuja. 

Millaiset on olleet parhaat treffit siellä?
Sanoisin, että treffit luistinradalla on olleet parhaita!

Oletko pussannut siellä ketään?
No, mitäpä sitä kieltämään :p

Ootko juonut tai käyttänyt muita päihteitä vaihtovuotesi aikana?
Kukaan ei varmaan usko mua, mutta voin rehellisesti sanoa, että en ole koskenut mihinkään päihteisiin täällä ollessani. Täällä on paljon muutakin tekemistä :)

Oletko miettinyt mitään harrastusta jota voisit aloittaa ?
Vaikka ja mitä, mut en oo salin ja tanssin lisäksi saanut oikein mitään aikaiseksi haha. Nyt kohtapuoliin pääsee laskettelemaan ja sitä odotan innolla!!

Kuinka paljo sul palaa siel rahaa kuussa ja mihin se menee??

Rahaa on palanut kyllä niin paljon, etten osaa edes laskea! Sitä menee puhelinlaskuista ja hygienitarvikkeista shoppailuun, pikkuostoksiin kuten kahviin ja snackseihin sekä harrastuksiin. Ja nyt joulun alla tietenkin joululahjoihin!

Mitä ostat Starbucksissa? Miten siellä se homma oikeen menee?(siis ku tilaat kahvin saaks sen suoraa vai pitääks mennä oottaan vähäks aikaa) ja sori toi outo kysymys, oon niin pohjosesta, että en tiiä:D

Yleensä Iced Mochan ja kokona venti. Joskus oon hurja ja kokeilen muita makuja, haha ;D Ei toi oo tyhmä kysymys yhtään, en miekää tiennyt ennen tänne tuloa miten se toimii :p Ensin siis tilataan maku ja yleensä tilatessa sulta kysytään nimi ja sitten, kun juomasi on valmis, ne huutaa sut hakemaan sen :)  


LUCA
(kyllä, tein oman osion Lucaa varten, koska näitä kysymyksiä koskien sitä tule niin naurettavan paljon, lisäksi saan vähän väliä ask.fm:iin kyselyitä tosta sveitsiläisestä. Jos nyt kyselijät saisi tarpeeksi vastauksia kysymyksiinsä!:D)



minkä maalainen luca on ?

Sveitsiläinen

Mitä kieltä puhut Lucan kanssa?

No, englantia myö puhutaan, mutta yritän aina välillä opettaa Lucalle suomea (se hokee mulle koko ajan turpa kiinni ja kirosanat tulee kuin apteekin hyllyltä..) ja joskus koitan loistaa mun saksan taidoilla ja sanoa jotain saksaksi, mutta ei siitä yleensä tule mitään haha.

Onko sulla ja sillä Lucalla jotaa juttuu ja haluaisitko jotaa siihen suuntaan? ;)

Ei ole mitään juttua ja en varmasti halua :D 

mikset seurustele lucan kanssa?

Samasta syystä, kun en seurustele Millan, Maylisin, Cecin tai kenenkään muunkaan mun kaverin kanssa :D Eli koska ollaan kavereita.

Haluaisitko jotain Lucan kanssa, enemmän kuin kaveruutta?

En todellakaan :D

Millainen suhde sulla on Lucan kanssa?

Noh, kaikki aina sanoo meitä ku siskoks ja veljeks ku tapellaa niin typeristä asioista ja toisinaa meissä voi olla kestämistä haha. Se on varmaan mun paras kaveri täällä. Semmonen suhde.

Onko Luca susta söpö?

Olis aika ilkeetä sanoo sitä rumaksikaan :D No ei vaan, tietenkin on.

Onks Millal jotai juttuu Lucan kaa tai sul sen kaa? :D Ja miks suomes melki kaikki pojat on jotai peli hullui, miks ihmees lucaa ei oo jo kopioitu et Suomeski ois semmosii 
:D Mä voin tilata jo ennakkoon yhen... ;)

Niinno, jos mulla ei ole juttua Lucan kanssa niin Millalla varmasti on, eikös niin ;D Suomipojuissa ei oo kuule mitään vikaa :D Mutten kyl voi väittää vastaa ettei Luca ois ihan huipputyyppi! (edelleen kyl ihmettelen, kui se on saanut niin suuren suosion mun blogin lukijoiden keskuudessa haha :D:D)


MUUTA




Harrastatko siellä cheerleadingiä? Harrastit tai et ni osaatko sanoo onks se sellasta "helppoo" mihin voi mennä ihan alottelija vai tehäänks siel paljon stunttei yms? :)

Kysyppä Utah Yearin Millalta enemmän tosta, koska se on cheerleader :) Milla ainakin oli ihan aloittelija, eli sillä ei oo mitään cheerleading taustaa ja hyvin kai se pärjää. Stuntteja ei saa tehdä, ellei oo ollut try outeissa ja ne oli käsittääkseni keväällä.

Mitä sille pojalle kuuluu, joka pyys sun puhelinnumeron?

Kai Jensille ihan hyvää kuuluu, en oo viimeaikoina pahemmin jutellut sen kanssa :)

Onko sulla poikaystävää siellä tai Suomessa?

Ei ole poikaystävää missään :D

Oletko ihastunut kehenkään nyt?

En ole :D

Onko sulla lempinimiä siellä?

Perhe kutsuu mua täällä Anniksi tai Aniksi (koska siskonikin nimi on Annika). Koulussa jotkut kutsuu valitettavasti Finlandiksi tai Ms. Finlandiksi....

Mitä kieliä osaat?

Suomen lisäksi englanti sujuu suhteellisen sujuvasti ja lisäksi ruotsia ja saksaa osaan tyydyttävästi. Lisäksi opiskelin viime vuonna kolme kurssia venäjää, eli alkeet siitä. Täällä Amerikassa aloitin espanjan.

Mikä on paras uusi ruoka tuttavuus? 

En hirveästi tykkää jenkkiruuasta, mutta sanotaan, että frozen jogurt ja juomisista starbucksit on hyviä!

Lempi ruoka amerikassa?

No kuten jo sanoin, en hirveesti pidä jenkkiruuasta, mutta täällä maistetuista ruuista oon tykännyt eniten brasiliailaisesta ruuasta ja sushista! Eli ei oo jenkkisafkat oikein kolahtanut ;D

Onko siellä paljon blondeja?

Vähemmän on kuin Suomessa ja varsinkin mun koulussa on paljon meksikosta kotoisin olevia, tummaihosia ja aasialaistaustaisia, joten blondit on harvemmassa.

Tuntuuko utah kodilta?

Utah on mun toinen koti, ehdottomasti ja aina.

Onko sun pukeutumistyyli muuttunut siellä mitenkään?

On se. Hävettää myöntää, mutta käytän nykyään enemmän legginssejä haha. Oon myös ehkä rohkeammin hommannut vaatteita. Täällä saa näyttää just siltä kuin haluaa (kunhan pukeudut koulussa dress coden mukaisesti, haha).

Pystytkö olemaan aivan samalla tavalla siellä kuin täälläkin? Eli pystytkö tekemään samoja asioita kotona ja koulussa vai joudutko rajoittamaan käyttäytymistäsi? :)

No, koulun dress code kieltää jotain asukokonaisuuksia, en voi kiroilla niin kuin ennen (hehe) ja mun pitää puhua huomattavasti enemmän kuin ennen haha :D Kiukuttelen ehkä vähemmän kuin Suomessa ;) 

Joudutko miettimään paljon ulkonäköäsi vai voitko lähteä ulos lökäreissä ja hupparissa?

En mie mieti sen enempää kuin ennenkään ja jos tuntuu siltä, niin tietenkin voin lähteä ulos lökäreissä ja huppareissa.

Käykö sulle siel koskaan sillee et joudut tekee jotain mitä et haluu? Esim onki tullu vastaan tilannetta et ruokana on vaik olu jotain sellast mitä et vaan saa alas mut pakko olla kohtelias? 

Ainahan elämässä tulee tilanteita, kun joutuu tekemään asioita, joita ei haluaisi tehdä. En esim. kovin mielelläni tee läksyjä tai mene kouluun varttia vaille kahdeksan. Joskus on ruokia, joista en hirveämmin välitä ja joskus joutuu kohteliaisuudesta syömään ei niin lemppariruokiakin. 

Sillon ku lähit sinne ja olit sanonu heipat perheelle ni oliko enemmän ahdistunu ja pelokas vai innostunut fiilis? 

En ollut pelokas, mutta kävi ahdistamaan hirveästi, etten näe mun rakkaita yli kymmeneen kuukauteen. Innostuneeksi fiilis vaihtui vasta lentokoneessa. Tosin fiilis vaihteli aika rajusti koko pitkän matkan kohti Yhdysvaltoja.

Se heippojen sanominen on varmasti ihan kauheeta mut ootko sitä mieltä että siitä pääsee nopeesti yli ku pääsee alottamaan vuotensa? Ite oon nimittäin lähös vaihtoon ja pelkään et sen jälkeen ku on sanonu heipat vanhemmille ni ahistaa ja itkettää vaa koko ajan:(

Heippojen sanominen oli kauheeta, mutta kerran se vaan kirpasi. Aluksi mulla oli hirveä ikävä perhettä, kavereita ja Suomea ja itkin enemmän kuin koskaan, MUTTA usko pois, siitä selviää. Mua ahdisti, itketti, pelotti ja olin todella epävarma kaikesta, mutta noi tunteet sai mut uskomaan itseeni enemmän kuin koskaan, koska huomasin, että kaikesta huolimatta mie selviän. 

Tietääkö siellä kukaan suomesta mitään? (edes koulun opettajat?)
No nyt tietää, kun mie kun mie oon takonut niille, että Angry Birdsit on Suomesta ja niin edelleen ;D Yleisesti ottaen ihmiset ei paljon Suomea tunne. Kyllä jotkut tietää Suomen maailman parhaasta koulutuksesta, HIM:istä, Nightwishistä ja Lordista on kuultu ja opettajat tietää yleensä jopa missä Suomi sijaitsee. Suomen kielen tiedetään myös olevan yksi vaikeimmista kielistä maailmassa.

Ootko muuttunut ihmisenä utahissa olon aikana?

Aivan varmasti olen.

millaiset tunnelmat olivat lentokentällä kun lähdit?

Ahdistuneet ja itkuiset. 

Mitä ajattelisit pysyvästä muutosta Jenkkeihin?

No, onhan se yks mahdollisuus sekin.

luuletko tulevasti usaan vielä takaisin? ( opiskelemaan, työskentelemään etc)

Kyllä mie sitäkin vaihtovaihtoa oon miettinyt, ei se ole poissuljettu idea. Pitää kattoa mihin elämä vie :)

asia jota tulet kaipaamaan kun tulet takaisin suomeen?

Asioista ihmisten ystävällisyyttä, avoimuutta, säätä, vuoria ja englantia. JA STARBUCKSEJA! Ihmisiä tietenkin eniten.

asia jota et tule kaipaamaan?

"Shadyja", epäterveellistä ruokaa ja tekopyhyyttä.

Mikä on paras paikka Utahissa?

En oo kauheesti ollut kuin SLC:ssa ja lähipaikoissa, mutta sanotaan, että vuoret on ihan parhautta. 

Onko Utahissa paljon redneck-tyylisiä jenkkejä?
Ei oo :D Oon tavannut yhden ja sekin oli North-Carolinasta.

onko perheesi tai läheisesi tulossa luoksesi vaihtovuotesi aikana? ( itse olin vaihdossa espanjassa ja perheeni kävi luonani vierailemassa muutaman viikon. tosin matka oli hieman lyhyempi...) 
Juu on tulossa, mutta siitä lisää, kun se on ajankohtaisempaa!

ootteko te yhessä joshin kanssa?

Ei olla, ollaan ihan kavereita vaan :)

Jos harkitsee oikeesti vakavasti lähtöä, mutta ei tiiä uskaltaako, niin kannustatko lähtemään ja millä perustein ? t. pelokas vaihto-oppilaaksi ryhtyvä

Nyt kuule sanon, että sinä siellä tulet pärjäämään vaihto-oppilaana todella hyvin. Vaihtariksi lähteminen on kaikesta huolimatta mun elämäni paras päätös ja olisin varmasti katunut myöhemmin, jos en olisi tehnyt tätä. Sie uskallat, kun miekin!:) Lupaan, että vaihtovuosi tulee antamaan sulle sata kertaa enemmän kuin ottaa.

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ihanasti olit vastannu! Tää rohkaisi muakin tekemään töitä vaihtovuosiunelmani eteen! :)

Anonyymi kirjoitti...

Jos uskallan lähteä joskus vaihtoon, niin ei kai siellä kauheati ole mitään esiintymiseen liittyvää, että joutuu puhumaan isolle porukalle/luokan edessä yms? (kauhee esiintymis kammo) :D

Pystyykö sinne menemään jos ei ole silleen "rikkaasta" perheestä? :)

Anonyymi kirjoitti...

Heeei miks kaikki haukkuu suomipojui x)!! Ei ne kaikki nyt nii toivottomii oo. Tosi kiva postaus!!

Anonyymi kirjoitti...

no mutta nyt on helsingin keskustassakin starbucks, että helpottaa sit vähän sun ikävää :D

Anonyymi kirjoitti...

hahah mulle tuli tosta "kaikkien kukkien kukkia" jutust mielee yks aivan huikee tai vähemmän huikee reissu ja ehkä maailman paras biisi...;D kai oot muistanu kuunnella mun ja sofian tsemppausbiisei ?!? :) t.liinu ps. en haluu enää olla anonyymi joka laittelee toisinaan sun blogii outoi kommenttei!!

Anonyymi kirjoitti...

Ihanaa et Lucal oli oma osio XD

Annika kirjoitti...

1. Anonyymi: Kiitos! Ihana kuulla :)

2. Anonyymi: uskalla vaan :) Ei täällä liikaa ole, riippuu niin paljon aineista mitä valitsee :D mulla on ollut kaks esitelmää ja toinen oli yksin tehtävä.
No pystyy, en miekään oon mistää rikkaasta perheestä :D kyllähän vaihtovuosi on kallista lystiä, mutta ei tarvitse olla mitenkään super rikas että sen pystyy maksamaan. Lisäksi on järjestöjä, kuten rotaryt joidenka kautta vaihtoon lähteminen on edullisempaa kuin kaupallisten järjestöjen!

3. Anonyymi: Suomipojis ei oo mitään vikaa, oon niiin sitä mieltä!!:D ja kiitti!

4. Anonyymi: haha, juu oon nyt lesoillut sillä täällä että meillä on suomessa starbuckseja nyt yhen sijaan kaks ;) alkaa munki helsinkivisiitit varmaan lisääntymään kun suomeen palaan!

5. Anonyymi/LIINU: hahahahahahah ei tarvinnu hetkeekää miettii mistä reissusta puhut ei apua XD oon muistanut kuunnella niitä!! Just viime vai toissa yön mussukka;) tee tili mussu!! Ja lol ootko laittan jotai outoi kommenttei XD

6. Anonyymi: Se oli sen oma idea!:D