Annika in The USA

Annika in The USA

lauantai 31. elokuuta 2013

My home here in Utah


Täällä just mussutan porukoitten lähettämästä paketista saatua Fazerin Sinistä ja oon ilonen elämän pienistä iloista (kuten tosta Fazerista..). Oon ilonen siitä, kun sain vihdoin mun Suomeen unohtaman sinisen Ellen antaman hameen tänne! Oon myös ilonen siitä, kun en oo itse saanut aikaiseksi ostaa adapteria, niin äiti sen mulle nyt sitten lähetti Suomesta noitten muitten juttujen mukana. Eli nyt vihdoin saan parin viikon jälkeen otettua kuvia kamerallakin! Tulin myös tosi iloiseksi tänään koulussa, kun muutama tyttö tuli kehumaan mun tanssitaitoja tanssitunnilla ja sanoivat mua vielä todella kauniiksi, kuulemma ovat aina kattoneet mua, kun tuun tunnille, hah ihania! Adults rolesissa meijän piti kirjoittaa kohteliaisuuksia muistilapuille. Jokainen sai viisi lappua. Liimattiin sitten niitä vaivihkaa toisten selkiin ja musta tuntui niin kivalta, kun sain useampia lappuja, vaikken edes tunne oikein ketään sieltä. Kivoimmat kehut oli ehdottomasti "you're very good at talking English!" ja "I like your personality". Eka toi hyvän mielen siksi, kun oon ollut viimeaikoina niin epävarma mun englanninkielen taidoista, että tuntui kivalta kuulla, että joku tykkää mun englannista, vaikka aika sönkköä se joskus onkin :D Ja toi toinen oli niin ihana, kun sain sen tytöltä, kenen kanssa oon jutellut pari kertaa. Oon ollut epävarma itsestäni, joten tuntui kivalta kuulla, että joku tykkää musta :p Myös yhden toisen tytön, kenen kanssa ois tarkotus hengata viikonloppuna, lappu toi hyvän mielen, kun se kirjoitti, että se on iloinen, kun tavattiin ja ystävystyttiin. Tuntuu ihanalta, että joku sanoo mua jo ystäväkseen haha!! :D Pienet on ilot vaihtarilla..


Fiilikset siis vaan paranee täällä. Oon tosiaan saanut kavereita koulusta, eikä olo ole enää niin ulkopuolinen ja yksinäinen. Ihan oikeasti se on toiminut, kun oon vaan avannut suuni! Tutustuin yhteen Samiin ruokalassa, kun kävin vaan juttelemaan sen kanssa ja se antoi numeronsakin ja sovittiin, että hengaillaan näillä näkymin ens maanantaina. Siis sovittin toi, kun MIE kysyin, että voidaanko hengailla joku päivä ja MIE lähetin sille viestiä ja kysyin uudestaan tarkemmin. Eli, jos joillain muillakin vaihtareilla on samanlaisia vaikeuksia sopeutua ja saada kavereita kuin mulla on ollut, niin lupaan, että kaikki helpottuu, kun vaan alkaa itsekin näkemään vähän vaivaa :) Tiiän, että suomalaisena on outoa ja vaikeaa kysyä tuntemattomalta numeroa tai että voitaisko hengailla, kun eihän myö sitä tehdä, mutta muualla maailmassa se on ihan fine. Jos vähänkään saat luotua keskustelua jonkun kanssa tai joku sanoo sulle "we should hang out", ota tilaisuudesta kii ja pyydä kaverin numeroa, laita sille viestiä, juttele, juttele ja JUTTELE! Pitää itekin näyttää kaverille, että on kiinnostunut tutustumaan.
Muutenkin, kun oon vaan alkanut juttelemaan ihmisille, oon huomannut, että kyllä ne juttelee takasin, hehe. Mua on vaan vaivannut tää perussuomalainen "oon hiljaa, koska en tunne sua"-ajattelutapa ja sehän ei täällä wörki, kun enhän mie vois jutella kelleen tolla periaatteella, koska en tunne ketään. Lisäksi ollaan nyt hengailtu koulussa meijän koulun muiden vaihtareiden kanssa ja ehdotin sitten, että hengaltaisiin joskus vapaa-ajallakin, ja kaikki innostui siitä ja nyt suunnitellaankin dinneriä ensviikoksi. Kyllä se tästä lähtee tää munkin elämä täällä lätäkön toisella puolella sujumaan :D

Multa toivottiin postausta mun uudesta kodista, joten tässä nyt kuvia mun kodista täällä Holladayssa! Tän tekemisessä vähän kesti, kun multa loppui kamerasta akku just, kun olin kuvaamassa tätä taloa pari viikkoa sitten, ja nyt kun sain sen adapterin ja ladattua kameran, sain toteutettua kuvailuni vihdoin loppuun.

Etupiha
Meijän katu

Näkymä ovelta
Olkkari
Ekasta oviaukosta tietokonehuoneeseen, mun huoneeseen, momin ja dadin makkariin ja ekaan vessaan, tokasta oviaukosta siskon huoneeseen ja kodinhoitohuoneeseen, perhehuoneeseen ja toiseen vessaan, kolmannesta oviaukosta keittioon ja autotalliin seka ulos.
Tietsikkahuone
Vasempi ovi on mun huoneeseen ja oikea vanhempien makkariin. En kehdannut alkaa toisten huoneita kuvailemaan.
Mun huone... joojoo, siivous on ollut suunnitelmissa nyt pari viikkoa
Eka vessa
Perhehuone. Noista ovista pääsisi siskon huoneeseen ja kodinhoitohuoneeseen.
Toka vessa
Keittio, jossa on ovet autotalliin ja takapihalle
Takapiha

Tykkään mun kodista tosi paljon. Täällä on ihanan kotoista ja aina hyvä tunnelma. Tuntuu hyvältä, kun kavereiden kanssa puhuessa sanon "oon nyt himas" tai "täällä meil on tällänen..", enkä puhu "täällä näillä..". Tää on mun koti, jossa mulla on oma huone, ja voin käydä suihkussa täällä milloin haluan, saan kutsua kavereita kysymättä lupaa, täällä koiratkaan ei vierasta mua ja aina iltasin kaikki sanoo hyvää yötä toisilleen ja aamulla toivottaa hyviä huomenia, täällä mun on hyvä olla.

Ziggy
Pikkuveli ja isoveli!
Lucy ja Arnold
Nyt edessä pitkä viikonloppu, maanantaina on nimittäin Labour Day eli vapaapäivä koulusta!

Ainiin! Tein tunnuksen ask.fm eli jos ei jaksa ootella kysymyspostauksiin, sinne voi laitella kysymyksiä. Mut löytää sieltä nimellä Annikajuulia

9 kommenttia:

Candy Rautiainen kirjoitti...

Luin tostavahingossa nopeesti että synnytyspäivä koulussa :D

Anonyymi kirjoitti...

Kiva blogi! Haluisin vaihtoon, mut mulla on tosi huono englanti ja mietin että miten pärjään koulussa kun en ymmärrä _mitään_ jos opettajat selittävät jotain tai miten pystyn keskustelemaan isäntäperheen kanssa.. :)
Täytyikö sun esittäytyä koulussa mitenkään? Puhutko muuten itse paljon perheesi kanssa? :)

Anonyymi kirjoitti...

Anteeksi kun kyselen tällasia kun sua varmaan muutenkin harmittaa... Mutta oliko siihen joku erityinen syy miksi et päässyt sinne Olympukseen?

Ei sillä, varmasti tulet saamaan Highlandissakin kavereita, mutta olishan se toki helpottanut asiaa kun Olympuksesta olisit tiennyt ihmisiä jo etukäteen. :) Huomasin vaan että Living in Utah-blogin Milla käy juuri sitä Olympusta, ja jäi sitten mietityttään.

Anyway, tsemppiä sinne arkeen! Tykkään todella paljon sun blogista ja susta persoonana. <3

- Jenni

Annika kirjoitti...

Candy Rautiainen: Eikä, haha! XD

1. Anonyymi: Luotat vaa itsees ja enkun taitoihin! Kyllä suomalaisen englannintaito riittää täällä hyvin. Ihmiset on tosi ymmärtäväisiä ja selittää kyllä jos ei ymmärrä :)
Joo siis oikeastaan kaikilla tunneilla kaikki esittäyty ja sit mun vuoron tullessa sanoin vaan että "hi im Annika. Im an exchange student from finland". Ja joo jutellaa tosi paljon perheen kanssa! Koska tunnen ne jo niin hyvin ja tullaan hyvin toimeen, mun on helppo puhua niitten kans enkä jännitä englantiakaan :) Lähe ihmees vaihtoon jos vain on mahdollisuus!! Kyllä sie pärjäät!

2. Anonyymi: Ei ollut mitään syytä :D Mun aluevalvoja vaan halus mut Highlandiin. Musta tuntuu, että se johtuu siitä kun ilmeisesti sen pari muutakin vaihtaria on Highlandin sellasessa toisessa koulussa spa:ssa tai jotain.
Mut ei mua enää haittaa, etten oo Olympuksessa. Tykkään highlandista ja oon tutustunut sielläkin ihmisiin. Joo tiiän, että Milla on Olympuksessa ja ekaks olin kateellinen XD Mut Highland on hyvä koulu! Alku oli vaan vaikeeta ekas mut nyt jo sujuu!:D
Kiitos paljon sulle Jenni, ihana kuulla!! <3

Raine kirjoitti...

1 tip from me to you girl.. add the 'translate' app to your blog!

Anonyymi kirjoitti...

Hyväksytkö facessa lukijoiden kaveripyyntöjä? :)

Annika kirjoitti...

Raine: I've been thinking about that but 'cause Finnish is very different language, I'm not sure if it would work. I can add translate app here, lets see how it work then! :)

Anonyymi: Hmm, no kyl mie voin hyväksyy :) Ei mun muistaaksee kukaa pelkästää mut blogin kautta tunteva lisännyt facebook kaveriksi?

Anonyymi kirjoitti...

millaista ruokaa olet syönyt siellä ja kuinka usein sun perheessä syödään? onko terveellistä ruokaa? :)

Annika kirjoitti...

Mun perheessä syödään tosi monipuolisesti ja terveellisesti ihan perus kotiruokaa :) Oikeastaan aika samoja ruokia oon täällä syönyt kuin koti-Suomessakin, kanaa ja riisiä, kalaa ja perunaa, lihaa ja kasviksia, salaattia.. Ainut ero taitaa olla se, kun näitten aasialaisesta taustasta johtuen meillä käytetään pikkusen enemmän mausteita ja joka ruualla on soijakastikkeita sun muita sellaisia:D plus meillä syödään enemmän riisiä!! Käydään silloin tällöin ulkona syömässä muttei mitenkään hirveän usein.
Syön täällä aamupalan, yleensä muroja tai leipää, hedelmiä, joskus munakasta. Koulussa lounaaksi syön momin laittamat eväät, yleensä leipää, hedelmiä, välipalapatukka, pähkinöitä tai jotain muuta pientä (samanlaista syön myös viikonloppuina ja vapaapäivinä lounaaksi). Iltapäivällä syön joskus jotain pentä kuten hedelmiä. Iltaruoka eli illallinen syödään yleensä yhdessä joskus 7-9 aikohin. Sen jälkeen jos menee myöhäiseksi, saatan syödä kotiin tullessa vielö jotain pientä.