Annika in The USA

Annika in The USA

tiistai 9. heinäkuuta 2013

Life is for living

Hi!

Ei mun lähtöpäivä onneksi olekaan muuttunut! Eli 7.8 keskiviikkoaamuna kahdeksan paikkeilla nousen Lontooseen vievään koneeseen, jonka jälkeen vaihdan Heaththrowlla New Yorkin koneeseen. Parin päivän Soft Landing Campin jälkeen lennän Utahiin Salt Lake Cityyn Phonexin kautta. Ja sitten tapaan mun ihanan host perheen ekaa kertaa! I really can't wait! Jaksan aina hehkuttaa mun hosteja, mutta kun ne vaan on niin ihania. Tuntuu niin upealta mennä perheeseen, jossa mut otetaan vastaan oikeasti tyttärenä ja siskona, ei vaan jonain vaihto-oppilaana ja kulttuuripläjäyksenä, joka tulee viihdyttämään vuodeksi. On myös hauskaa, kun ne jaksaa vieläkin olla niin innoissaan musta ja Suomesta, kun pitävät yhteyttä päivittäin ja odottavat niin kovasti mun saapumista. Välillä mietin jopa, että toivottavasti en vaikuta jotenkin tylyltä, kun meijän suomalaisten tavat ja suhtautuminen asioihin on niin laimeita jenkkeihin verrattuna :D Koska mie oon ihan super onnellinen, kun mulla oottaa Jenkeissä niin huippuperhe! Ja mie todellakin oon niin innoissani!

Tuosta päivämäärän muutoksesta, mikä ei sitten ollutkaan kuin virhe, niin lauantaina sain tietää, että lähtöpäivä olisi muuttunut 28.7. Ainakin kotkalaiset tietävät, että toi on Meripäivä sunnuntai. Olin melkein shokissa, kun ajattelin, että päivä olisi siirtynyt puoltoista viikkoa aiemmaksi mitä aiemmin oli suunniteltu. Sähköpostin, missä tuo tieto tuli, ohessa oli linkki, missä näkyivät lentotietoni. Niihin oli kirjattu Utahiin lentopäiväkseni 10.8 mikä siis on alkuperäinen päivämäärä. Tämän takia otimme yhteyttä Exploriukseen ja tarkistimme, että mikä päivä nyt olenkaan lähdössä Jenkkilään. Selvisi, että oli käynyt typo ja siis lähtöpäiväni ei ole muuttunut mihinkään. Huh, oon tosi helpottunut tästä monestakin syystä. Ensinnäkin, jos lähtö olisi aikaistunut, lähtisin USA:han alle kolmen viikon päästä ja musta toi olisi ollut hullua, kun on niin paljon tekemättä ja kun oon kuitenkin ollut jo huhtikuusta asti siinä ajatuksessa, että lähden 7.8. Toisekseen se olisi sotkenut yhtä toistakin juttua. Mulle on nimittäin tulossa yks kaveri Meripäivä-viikolla, joten sitäkin olisi pitänyt miettiä uudelleen. Lisäksi myös Meripäivien vietto lauantaina olisi jäänyt väliin haha :D No, ei se nyt olisi haitannut, mutta onhan toikin yks pointti!

Mun paras kaveri teki mulle yks päivä hyvää ruokaa. Kattokaa nyt kuin ihanii ystävii mul on!! / My best friend made a tasty lunch for me! I've got such a lovely friend!
Tavote oli kesäksi, että harjoittelen niitä perinneruokia. Tein sitten yks päivä makaroonilaatikkoa, ihan hyvää tuli vaikka vähän palo, kun en 17 vuoteen oo oppinut kelloa kattomaan..... / Macarone casserole in Finnish way!
Vähän suunnittelulistaa pakkaamista varten. Teen pakkaamisesta kattavamman postauksen lähempänä lähtöä, missä kerron tarkemmin mitä otan mukaan, mitä jätän kotiin, paljon tulee kiloja matkalaukkuun ja muuta sellaista! / The first list of what I should pack to the USA!

Ensimmäinen harjoitukseksi pakattu matkalaukku! Huomatkaa mun hieno viikkaustyyli.. Tarvin ehkä äitin apuu! xD Tossa nyt oli vaan suunnilleen ns. pakollisia vaatteita ja katottiin Liinun kanssa paljon noista tulee painoa, about 10kg eli aika hyvä määrä! / I practised of packing, haha
Mun ihana sininen matkalaukku! / My blue suitcase!

Edelleen tuntuu hullulta lähteä, kun mulla on kaikki hyvin täällä kotona, Suomessa. Mulla on niin ihania ihmisiä mun elämässä, että en osaa ees sanoin kuvailla. Moni vaihtari on tätä blogeissaan pohtinutkin, miksi jättää kaikki, kun on onnellinen just täällä. Niimpä, kai siihen vaan on sanottava, että mun on vaan mentävä.

Monet viimeaikaiset tapahtumat on tehneet säröjä mun "äää haluun Jenkkeihin NYT, koska Amerikka on paras"-ajatuksiin, mutta samaan aikaan tää vaan tuntuu niin oikealta. Vaihtoonlähteminen on ollut mulle jollain tavalla itsestäänselvyys jo kauan. Se on yhtä itsestäänselvyys kuin se, että menin peruskoulun jälkeen lukioon, tai se että valitsin lyhyen matikan pitkän sijaan ja myös kuin se, että saan lakin vaihtovuoden takia todennäköisesti vuotta nuorempien kanssa. Viimeisimmästä sen verran, että kun monet vaihtarit on sanoneet, että harkitsivat vaihtoonlähtemistä just ton valmistumisen myöhästymisen takia, mulle se ei oo ikinä ollut mikään ongelma. Päin vastoin se on ollut vaan itsestäänselvyys, joka kuuluu mun valintoihin. Varma valinta, jota en usko tulevani katumaan.

Mie niin rakastan mun ihania hulluja ystäviä / I love so much my wonderful but grazy friends <3
Mie rakastan Suomen valoisia kesäöitä ja Kotkaa / I love lighty summer nights in Finland and my home town Kotka
No tässä taas yks perinneruoka, riisipuuro, jota harjoittelin yks päivä. Oli mielenkiintosta syödä jouluruokaa keskellä kesää helteessä! / Cooking rice porridge!

Mie rakastan merta. Salt Lakessa merelle ei pääsekään yhtä nopeasti kuin täällä Kotkassa.. / I love ocean. I will miss the smell and view of the sea so much!
Tällä hetkellä ajattelen vain, että on hyvä, että lähtöön on vielä melkein kuukausi. Samaan aikaan oon niin onnellinen, että mun vuosien odotus toteutuu aivan pian. Se ei siinnä enää ikuisuuksien päässä (vaikka vielä välillä siltä tuntuukin), vaan mua ja mun unelmaa erottaa enää alle kuukausi.
Huonojakin fiiliksiä on, niinkuin varmasti kaikilla. On tapahtunut asioita ja on ihmisiä, joiden takia välillä toivon, että voisin jäädä tänne. Mulla on kuitenkin ollut aina se asenne elämään, että ne, joiden kuuluu pysyä, ne pysyvät kyllä mukana. Ne, jotka putoavat kyydistä, on ne, joiden ei kuulunutkaan olla mukana. Elämä kuitenkin jatkuu aina ja aina tulee uusia mahdollisuuksia, valintoja ja ihmisiä. En pystyisi kuvitella, jos olisin jättänyt tämän mahdollisuuden väliin. Olisin varmaan koko loppuelämäni katunut sitä. Vaihtovuosi on mun valinta ja se ehkä verottaa, mutta mie tiedän, että se antaa niin paljon. Mulle ei olisi ollut edes vaihtoehto, etten lähtisi.

Niin kuin olen aiemminkin todennut, mun perhe ja tärkeimmät ystävät odottavat kyllä vuoden päästä mua. Täytyy vaan luottaa itseensä ja lähteä avoimin mielin ja ilman murheita Suomesta. Tiedän, että kaikilla on täällä kaikki hyvin ja kiitos nykytekniikan, ei mun tarvitse olla ihan pimennossa mun läheisten elämästä. 


Jos on muuten toivepostauksia, niin kertokaa! Oon tekemässä tosiaan sen tarkemman postauksen pakkaamisesta ja myös tuliaisista, mut jos esim. niihin liittyen on jotain toiveita tai muita postausehdotuksia, let me know! :) 
Jonkun näköstä videopostausta on myös myöhemmin tulossa ;) 

Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestä huolen, Haloo Helsinkiä lainatakseni. Ei oo turhaan sanottu, että Maailman toisella puolen kuvaa hyvin vaihtareitten fiiliksiä.

 Finnish song which describes very well feelings of mine and other exchange students!

Hi!
The day when I'll take a flight to the USA didn't change. It was just some mistake. So I'll going to the USA 7th of August. I'm kind of relieved 'cause I've got so much to do before my exchange year so if the leaving would have changed earlier, I couldn't have enough time for getting presents for my host family, packing and everything else what I've got to do before going to America. 

How many times I've said that my host family is awesome? What ever, I say it again, they're awesome! It's lovely to know that they relate me as a member of family, not as only some stranger exchange student from the other side of Atlantic. It felt so good when host mum calls me as a new daughter and host siblings as a little sister! I love it when I get a message, Snap chat etc from my new family. It's so lovely that we're keeping in touch so often. I'm so exciting of going to the USA. Luckily it's getting closer and closer! Under the one month left!

Everything in Finland is so good, actually I guess I'm happier than ever right now and right here at home. I've got so many wonderful people in my life, it's hard to leave those people here in Finland who I love so much. Although I want to go so bad to the USA. I already know that this is the best choice in my life so far. My decision to be an exchange student 2013-2014 is considered and I'm so sure of this choice.
Some times I've got some fears of leaving my family and friends in Finland. I'm a bit afraid of that how things are when I'll come back. I just have to believe that the most important people are here when I'll come from the USA and they won't leave me even I'm a year away. It's good that there is Skype, Facebook, emails, Whatsapp, Instagram etc that I can keep on touch with my family and friends :D
I'm sure everything will be fine in the USA and if something goes wrong, I've got my new family with me so I don't have to be alone with my worries :) I'm so exciting to meet my new family and have a wonderful year with them! I really can't wait!!

SC20130709-100621
It's getting closer, like my sister R said!!

8 kommenttia:

Outi kirjoitti...

Äääh, sun tekstis vois taaas olla niin mun kirjottama, mun fiilikset on just täsmälleen samanlaiset! Mullekki lähtö on aina ollu niiin itsestäänselvyys, ja vaik kaikki onki nii täydellisesti, tuntuu et mun vaan kuuluu lähtee vaihtoon ja tiedän et ne ihmiset, jotka oikeesti merkkaa,oottaa mua. Tuun kans aina hyvälle tuulelle ku hehkutat sun perhettä! :)

Annika kirjoitti...

We are soul sisters, haha!:) Tuntuu hyvältä lähteä Jenkkeihin, kun on niin varma tästä, vaikka kauheaahan se on jättää kaikki rakkaat tänne ;( Mut niinku sanoitki ni tärkeimmät on täällä ihan varmasti kun palataan!
Voi ei, ihana! En vaa voi oikeesti liikaa hehkuttaa mun perhettä kun ne vaan on niin ihania :p

Elisa kirjoitti...

Samoja fiiliksiä täälläkin, pystyn niin hyvin samaistumaan tohon tekstiin. Varsinkin toi mitä sanoit että kun on kaikki hyvin täällä, nii miks lähteä? Itekki oon miettiny, ja tullu vaan siihen tulokseen että se on itsestäänselvyys, mun on mentävä!
Sun perhe vaikuttaa myös tosi mukavalta, tosi kiva juttu :)

elisa-in-usa.blogspot.com

Annika kirjoitti...

Tuttuja fiiliksiä varmasti monille vaihtareille! Vaikka tähän kuuluu ikävää ja jopa huonoja fiiliksiä, niin vaihtovuosi on varmasti sen arvoista
Mun host perhe on ihan huippu!:)

Anonyymi kirjoitti...

Pakkausvinkki entiseltä vaihtarilta ja reppureissaajalta: rullaa vaatteet matkalaukkuun (parikin paitaa menee samaan rullaan), niin saat vaatteet tiiviimmin pakattua.
Sulla on mukava blogi:-)

Annika kirjoitti...

Kiitos paljon pakkausvinkistä! Vaikkei mulla kilomäärältään olekaan hirveästi vaatteita mukaan otettavaksi, niin toi tilansäästö tulee kyllä tarpeen koska tuliaiset vie myös aika paljon tilaa laukusta :D
Kiitos kehusta, ihana kuulla että tykkäät!:)

Anonyymi kirjoitti...

Riisipuuro on aina hyvää, mihin vuodenaikaan tahansa;) mutta vielä parempaa se on uunissa tehtynä! (:

Annika kirjoitti...

Haha nii on se hyvää!:D mie tykkään enemmän tollee liedel tehtyn ;p