Annika in The USA

Annika in The USA

lauantai 8. maaliskuuta 2014

ANSWERS! Part 2


VAIHTOVUOSI

Heij c: ! Ensinnäkin sun blogi on aivan ihana ja oot mun lempibloggaaja, kirjotat hyvin postauksia ja osaat kannustaa hyvin :)
Kysyisin, että mikä kk/vuosi ilmoittauduit ihan ekaa kertaa Exploriukselle ja kauanko siinä meni sit aikaa, että lähdit Jenkkeihin c:

Kiitos kehuista!:) Ilmoittauduin eli hain Exploriuksen ohjelmaan syksyllä 2012, olisko ollut syyskuussa. Viikon sisällä siitä mulla oli haastattelu ja sen jälkeen asiat lähti melko nopeesti rullailemaan oli pitkin vuotta ennen vaihtoa muutama valmennustilaisuuksia. Jenkkilään lähdin syksyllä 2013, elokuussa :)

miten sun ekat päivät suju tai oliko sulla alussa ongelmia tuntee ittees kotosaks ja rennoks?
Ekat päivät meni aikalailla uutta ihmetellessä ja vuoria ihaillessa :D Olin naurettavan innoissani kaikesta, mutta samaan aikaan jännitin kaikkea ja olin hyvin epävarma. Kyllä mulla meni aikaa, että pystyin tuntemaan uuden kotini kodiksi, eikä vain taloksi, jossa oleskelen. Host äiti naureskelikin, kun kysyin aluksi aina lupaa suihkuun tai paahtoleivän syömiseen haha.

Millä lailla vaihtovuoden eka ja toka osa ovat eronneet tähän mennessä?
Karkeasti sanottuna eka puolikas oli aika kamalaa ja se meni oikeastaan vain sopeutumiseen ja tämä toinen puolikas on ollut tosi ihanaa ja oon voinut keskittyä nauttimiseen ja elämiseen!

Sulla on ihana blogi! Haluisin kysyä, että miks oot menossa Suomeen? Meinaatko jatkaa vaihtovuotta?
Kiitos paljon! Menin siis pappani hautajaisiin ja palasin muutama viikkoa sitten, elikkä päätin jatkaa vaihtovuottani.

Sitten muita kysymyksiä, mikä on kauheinta vaihtovuodessa?
Meinasin sanoa, että yksinäisyys ja yksin selviytyminen, mutta sanon kuitenkin, että kuulumattomuuden tunne..

Suositteletko lähtemään vaihtoon?
Vaihtovuosi on kokemuksena mahtavinta, mitä mulle on ikinä tapahtunut, joten ehdottomasti suosittelen.

Miten olet muuttunut vaihtovuotesi aikana?
Arvot ovat aikalailla muuttaneet järjestystään ja ehkä mie ajattelen nykyään enemmän ja laajemmin. Vaikea itsestään on muutoksia sanoa, sun pitää kysyä mun äitiltä ja isiltä!

Mitä vinkkejä antaisit tuleville vaihtareille?
Para neuvo mun mielestä on, että älä odota yhtään mitään niin et petykään! Toivot vaan parasta ja varaudut pahimpaan :D

Mikä yllätti vaihdossa olemisessa? Onko mitään mihin oot pettynyt siellä ollessa?
Vaihtovuoden haastavuus level yllätti ehdottomasti, en olisi ikinä uskonut, miten rankkaa tämä voisi olla. Toisaalta sekin yllätti, miten paljon vaihtovuosi on antanut mulle. Miljoona kertaa enemmän kuin olisin koskaan uskonut. Pettynyt en sinänsä ole mihinkään, muuta kuin mun high schooliini ja ihmisiin siellä.

paras tapahtuma vaihdossa ollessas?
En oikein osaa nimetä mitään parhaita tapahtumia, kun parhainta mun mielestä on ne ihanat hetket, kun on onnellinen ja tuntee kuuluvansa just siihen ja niiden ihmisten kanssa :) Ehkä se on ollut parhainta, kun on lähentynyt aiemmin tuntemattomien ihmisten kanssa niin paljon.

Olisko sun kannattanu jättää vaihtovuos väliin?
No ei sitten missään nimessä!!

Onko kaikkien vaihtovuos samanlaista tunteiden myllerrystä mitä sulla on ollu, jos vertaat itteäs muitten blogeihin ?
Blogeihinhan voi kirjottaa just niin kuin itse haluaa ja moni ei halua tuoda vaihtovuoden huonompia puolia sinne. Kyllä miekin oon jättänyt blogista asioita pois, ettei ihan valittamiseksi olisi alkuaikoina mennyt ;) Oon kyllä tunteellinen henkilö siinä mielessä, että itken helposti ja mun tunteet on täällä ollessa heitelleet aikasen paljon alkuaikoina, mutten silti sanoisi, että olisin huolissani siitä ;) En todellakaan ole ainoa vaihtari tunteiden myllerryksieni kanssa!

Mikä on sellainen asia, mihin kannattaa varautua, koska olen itse lähdössä vaihtoon ensi vuonna?
Varaudu siihen, että vaihtovuotesi ei tule todennäköisesti olemaan ollenkaan sellainen kuin olit kuvitellut, niin hyvässä kuin pahassa! :)

Mikä on ollut vaikein asia?
Vaikein asia on varmasti ollut kaukana rakkaista ja kotoa, on ollut vaikeaa olla niin yksin.

Entä positiivinen yllätys?
En olisi ikinä uskonut, miten läheisiksi ihmiset ympärilläni ovat tulleet ja miten paljon voisinkaan rakastaa ihmisiä, jotka vielä reilu puoli vuotta sitten olivat tuntemattomia.

Mistä saat rahasi? Järjestöltä/ vanhemmilta/hosteilta vai omista säästöistä? Paljonko rahaa menee kuussa suunnilleen ja voitko tehä siitä postauksen :)
Vanhemmilta mun rahat tulee, jokseenkin hostit kustantaa mun elämän täällä melkoisen kattavasti! Voin tehä tosta rahankäytöstä postauksen maaliskuusta ja julkaista sen sitten huhtikuun alussa :)

Onko vaihto-oppilas sopimuksessa semmoista kohtaa, joka kieltäisi seurustelun? Näin olen nimittäin kuullut
No ei mun sopimuksessa tietääkseni ainakaan seurustelua kielletä :D Just mun tiukkiksenakin tunnettu aluevalvoja kehotti kertomaan tunteensa pojalle, josta tykkää nyt tai ei koskaan haha. Ja vaikka sellainen kohta olisikin niin ei mulla ainakaan ole tarkoituksena alkaa seurustelemaan ;)

Miten host-perhe otti sen kun lähdit takaisin suomeen? Ja kielsikö sopimus sen vai saitko erikoiskohtelua?
Hostit tuki mua mun päätöksessä ja yrittivät parhaansa mukaan tehdä selväksi, että mitä ikinä päätänkään tehdä, he ovat mun puolella. Toisaalta host perhe oli hyvin huolissaan siitä, että palaisinko ja he lähettelivätkin mulle paljon viestejä Suomeen, että ovat peloissaan siitä, että haluanko palata Jenkkeihin. Sopimus ei kieltänyt kuoleman tapauksessa Suomeen menemistä. Mun viisumiin tehtiin vain pieni muutos, että sain mennä Suomeen ja palata Amerikkaan.







KIELEN KEHITTYMINEN/ENGLANTI

Miten englantisi on kehittynyt?
On se silleen sujuvammaksi kehittynyt. Kuunteleminen on ollut helppoa ja pidemmän aikaa ja enkun puhuminenkin muuttunut iisimmäksi.

Mitä usassa sanotaan, jos ei kuule, mitä toinen sanoo? Kun suomessa ollaan vaan sillee mitä, tai häh, niin ollaanko usassa vastaavasti vaan et what?? :D
"Excuse me what" on varmaan paras ja sitte jotain "sorry I didn't hear you, could you repeat" etc. Kai sitä "what" tai "sorry what" voi sanoa :D
<





AMERIKKA/UTAH/SALT LAKE CITY

Mikä on paras juttu Jenkeissä?
Asioita, jotka on paremmin täällä on ainakin se että ravintoloissa ja ruokapaikoissa saa aina täyttää juoman nii monesti kuin haluaa ja kaupat on sata kertaa parempia haha!:D Parhaaksi asiaksi sanoisin ihmisten avoimuuden ja soisaalisuuden. Amerikassa parasta on sen suuruus, niin paljon nähtävää ja koettavaa.

Onko USA hyvä vaihtomaa?
Kaikki maat ovat hyviä vaihtomaita. Monesti oon kuitenkin pohtinut, että olisinko valinnut kuitenkin jonkun Euroopan maan, jos olisin ymmärtänyt puoliksikaan, miten erilaisia Jenkkilä ja Eurooppa ovat. Mulle rakkaat ihmiset täällä kuitenkin todistavat, että tänne mun pitikin tulla ja kyllä mie muutenkin tykkään tästä paikasta, vaikka sopeutumisessa olikin omat haasteensa :)

Mitä tykkäät Salt Lakesta? Mistä eniten, mistä vähiten?
Voin kertoa, että mie rakastan Salt Lakea ihan hirveästi, se on sopivan suuri, muttei liian suuri kaupunki. Kaunis kuin mikä vuorineen ja ihana kaikella tapaa. Asia, josta en varsinkaan aiemmin tykännyt oli joidenkin ihmisten asenteet ja arvot, mutta nyt oon melko tottunut kaikkeen. En myöskään tykkään saasteista.

En tiedä oletko maininnut mutta onko sulla tiedossa jotain reissuja siellä jenkeissä? Ja tsemppiä kovasti sulle loppuvuoteen ! :)
Moabille ollaan menossa huhtikuussa ja mahdollisesti Grand Canyonille, kun mun suomiperhe tulee tänne!

Juodaanko siellä kahvia ja teetä yms, vai vaikuttaako uskonto todellakin niin paljon? Missä kaikissa asioissa uskonnon vaikutus näkyy? :)
Salt Lake Cityssä mormoniuskonto ei vaikuta läheskään niin paljon kuin muualla ja täällä kahvia ja teetä juodaan ihan suomalaiselle tavalliseen tapaan. Trevyn itseasissa kertoi mulle, että SLC:ssä on olemassa joku mormonijoukku, jotka ovat muutoin mormoneita, mutta juovat kahvia ja niillä on joku oma kahvilakin :D Muutenkin täällä on tosi paljon hyviä kahviloita ja Starbucks joka kulmassa haha! Uskonto ei näy mun elämässä muutoin kuin ruokarukouksen merkeissä ja silloin tällöin kuulen kauhistelua joltain koulussa, kuinka ihmeessä voin juoda sellaista myrkkyä kuin kahvi on.. Sitten bilekulttuuri ei rehellisesti sanottuna ole ihan samaa kuin Suomessa tai muualla Euroopassa ja myö monet eurooppalaiset vaihtarit ollaankin ihmetelty, että mitä nää oikein viikonloppusin tekee haha :D Niin ja heidän kirkkojaan on melkoisesti, jokaisessa naapurustossa. Mutta ei siis vaikuta ainakaan täällä SLC:ssä pahemmin uskonto, ei varsinkaan häiritsevästi. Täytyy vielä sanoa, että mukavimmat ihmiset jotka olen täällä tavannut, ovat olleet mormoneita.

Paikkoja, jotka pitää kokea kun tulee Salt Lake Cityyn?
Downtownissa kannattaa tietysti tsekata noi mallit City Creek ja Gateway. Sitten kannattaa käydä Park Cityssä eli siellä olympiakylässä, joka on jonkun puolen tunnin päässä täältä. Vuorilla kannattaa käydä haikkaamassa ja kyllä mie sanoisin, että kannattaa osallistua kerran ainakin LDS-kirkon messuun jos tänne päin eksyy! SLC ei oo mikään pieni paikka, että kyllä täällä koettavaa ja nähtävää löytyy :)

Hei!
Onko sielä paljon lihavia ihmisiä? Kun aina sanotaan et amerikkalaiset on lihavinta kansaa..

No ei täällä nyt mitenkään silmiin pistävän paljon ole lihavia, mutta ehkä sellaisia todella suurikokosia, jotka hädintuskin pystyvät kävelemään on enemmän kuin Euroopassa. Ruoka, mitä harmittavan moni syö on epäterveellisempää kuin kuvittelin. Esim. mun health classilla suurin osa luokasta tunnisti kymmenestä suklaapatukasta melkein kaikki, mutta hedelmistä vain muutaman..

Missä kaikissa osavaltioissa oot kerenny käymään? ;)
En nyt laske mitään lentokenttäpysäkkejä ja jonkun osavaltioiden läpiajoa, vaan sellaiset missä olen oikeasti käynyt. Eli Utahin lisäksi olen ollut New Yorkissa Softlanding Campilla, sitte Californiassa ja Nevadassa.

Ja onko UTAHissa paljon muuta nähtävää kuin Salt Lake City? :D
Totta kai on! Googlailepa vähän Utahin national parkeja niin näät, minne kannattaa suunnata seuraavaksi ;) Moab ja Zion kannattaisi ainakin Utahin reissulla kokea!


FRIENDS
IHMISSUHTEET/HOST PERHE/KAVERIT

Kaunako meni että koit olevasi osa perhettä?
Vähitellen opin tuntemaan host perheeni paremmin ja paremmin ja he minut, ja vaikka he ovatkin olleet aivan ihania alusta asti, sanoisin, että todella tunsin heidät perheekseni vasta vähän aikaa sitten. Siinä kohtaan, kun riitely, valittaminen tai pahasti sanominenkaan ei saa epäilemään toisen rakkautta, on musta hyvä merkki sille, että nää on oikeesti mun perhe.

Kenen kanssa host perheessäsi olet läheisin?
En osaa sanoa, kun suhteeni jokaiseen perheenjäseneeni on hyvin erilainen. Sisaruksista ehkä Annikan kanssa ja vanhempien molempien kanssa olen kyllä läheinen, mutta mumille kerron ehkä enemmän asioistani.

Onko sulla ollut riitoja host sisaruksiesi kanssa?
Ei mitään suurempaa, mutta kyllähän sitä joskus on pientä känää ollut.

Kuka on sulle läheisin ihminen kehen oot tutustunut vaihtovuotesi aikana?
Luca. En vieläkään pysty käsittää miten lyhyessä ajassa meistä on tullut niin uskomattoman läheisiä.

Miten Lucalla menee?
Hyvinhän sillä hehe!:)

Onks sulla ja sun hosteilla ollu riitoja esim. kotiintuloajoista yms?
Ei meillä oikeastaan riidellä mistään ja kotiintuloajoista varsinkaan ei ole ikinä tullut mitään kinaa. Mun huoneen siisteydestä on joskus ollut sanomista ja sen myönnänkin, että mun pitäisi siivota useammin!:D

Millaset asiat ärsyttää hostien kotona ?
No aluksihan mua ärsytti täällä ihan kaikki. Uusissa tavoissa oli totuttelemista! Nykyään ei ärsytä mikään, tykkään tästä kodista tosi paljon :)

Teetkö sä hostien kanssa jotain yhteistä joka päivä/viikko, vai vietätsä aikaa vaan kavereiden kanssa ?
Kyllä myö tehdään asioita yhdessä kerran pari kuukaudessa ja sitten syödään monesti viikolla dinner yhdessä ja joka sunnuntai on perheillallinen ja yleensä katsotaan vielä leffaa sen jälkeen.

Ootko saanu paljo kavereita jenkeistä, enkä nyt tarkota muita vaihtareita ?
Mua vähän ärsyttää tän kysymyksen sävy, mitä väliä sillä ihan oikeasti on, että onko kaverit paikallisia vai muita vaihtareita? Mun koulussa ei oo ikinä suhtauduttu vaihtareihin mitenkään kivasti, joten mulla ei koulussa kyllä ole pahemmin moikkaustuttuja ja koulukavereita enempää, mutta sitten toisesta koulusta, mitä toinen suomalainen vaihtari Milla käy, oon tutustunut sen koulun ihmisiin paremmin ja kyllä mie niitä mun kavereikseni sanoisin. Läheisimmät kaverit ovat edelleen toisia vaihtareita. Tai no Trevynistä on viimeisen kuukauden aikana tullut mulle tosi läheinen. Niin ja onhan sen kaveritkin mun kavereita. En mie yksinäinen ole pitkään aikaan ollut, mutta sanat kaveri tai ystävä merkkaa vähän muuta kuin että sanotaan what's up koulussa..

Ketä sulle on ollut vaihdon aikana eniten ikävä?
Vaikea sanoa, perhettä ja parhaita kavereita yleisesti. Perheenjäseniä mulla on ollut kovempi ikävä kuin olisin koskaan uskonut. Tällä hetkellä ehdottomasti mun mammaa..

Voitko sanoa että todella kuulut host perheeseesi?
Voin, ehdottomasti.

Onko sulla poikaystävää?
Ei oo.

Millanen suhde teillä on Lucan kanssa?
Luca on mun paras kaveri ja varmaan ystävyys Lucan kanssa on vaihtovuoteni yhtiä parhaimpia asioita!

Oon ite lähdössä en vuonna vaihtoon. Voitko antaa vinkkejä, miten tutustua uusiin ihmisiin ja saa ystäviä? :)
Miten sä sait kavereita?

Voi kun mie voisin antaa yksiselitteisen vastauksen sulle. Mie yritin silloin alussa kaikkeni, että saisin kavereita, mutta suoraan sanottuna tapasin vain kusipäitä.. Toiset vaihtarit on aina hyviä kavereita, vaihtarit tulee aina hyvin toimeen! Mie ku löysin Lucan, mun vaihtovuoden suunta nousi ylös päin. Lucankin tapasin niin outojen sattumusten vuoksi, että ollaan ihan varmoja, että kohtalo se oli XD Sitten Millan tapasin sen takia, kun satuttiin molemmat suomalaiset samalle alueelle ja Millan kautta tapasin lisää ihania ihmisiä sen koulusta ja sitten yhtäkkiä viimeisen parin kuukauden aikana mun elämään on alkanut vaan yhtäkkiä tulla paljon kivoja tyyppejä. Se on niin paljon kiinni siitä, minkälaisia ihmisiä kohtaa!

Onko sinulla ollut siellä säätöä/ihastusta/poikaystävää?
Säätöä on ollut ja ihastustakin :) Poikkiksia ei!

Oletko rakastunut vaihtovuotesi aikana? Edes ihastunut?
Rakastunut en ole ainakaan vielä, mutta ihastuksia on ollut.

Kuinka nopeesti rupesit käyttäytymään perheessä niinkuin kotonas, eli menit jääkaapille sillon kun halusit ym.?
No varmaan jonkun muutaman kuukauden täällä olon jälkeen.

Kutsutko hostvanhempia mom ja dad vai etunimillä? Jos käytät mom ja dad tuntuuko se ihan luontevalta?
Puhelimessa ne on mum ja dad ja muille puhuessa selitän aina mumista ja dadista. Niille puhuessa käytän sekasin etunimiä ja mumia ja dadia, koska niin tekee muutkin lapset.






MUUTA

Onko sulle siellä ollessa tapahtunut jotain pelottavaa/vaaralista?(:
Host siskon kyydissä on toisinaan ollut vähän pelottavaa, kun ollaan meinattu ajaa kolari, mutta ei nyt muuten mitenkään hirveän pelottavaa :D Pari kertaa, jotkut creepyt miehet on tullu juttelee trax stationilla ja sellanen voi olla melko vaarallista, kun siellä on niin paljon sellaista hämäräsakkia.

Hellouu! mikä on sun mielestä ärsyttävintä ja parasta vaihtarina olemisessa? Ja en siis tarkoita vaihtovuotta, vaan nimenomaan vaihtarina oleminen. En tiedä älysitkö mitä tarkotin :D
Meinaatko vahtarin roolia?:D Jos nyt ymmärsin tän oikein ni sanoisin, että on vaikeaa olla ulkomaalanen, ulkopuolinen.. Ainut asia mikä mua välillä täällä määrittää on se sana foreign exchange student ja se välillä turhauttaa, kun ihmiset kohtelee erilailla. Parasta on ehkä se tunne, kun tiedän, että musta oli tähän. Monesta ei olisi, moni ei uskalla, mutta mie uskalsin ja se tuntuu tosi mahtavalta :) Oon myös tosi ylpeä itsestäni, että oon saanut luotua kaikista sopeutumisvaikeuksista huolimatta tänne elämän ja oon onnellinen ja tasapainonen :)

Moikka! Oon miettiny, että onko kampaajalla käynti siellä kalliimpaa/halvempaa kun Suomessa ja onko vaikee selittää enkuks, että mitä haluaa hiuksilleen tehtävän :D
Voi ei mie en osaa nyt auttaa, kun en oo ottanut yhtäkään hiustenleikkuuta täällä!:D Ainut hiusten saksiminen mulle tehtiin kun olin Suomessa. Luulisin että kampaaja täällä on halvempi kuin Suomessa, jossa kaikki maksaa niin perhanan paljon. Ite varmaa veisin kampaajalle kuvan, jos epäilisin, etten osaa kertoo tarpeeks tarkasti, mitä haluan!

Miltä tuntui tulla takas kotiin käymään ?
Rehellisesti sanottuna mua pelotti aivan järkyttävän paljon. Suomi tuntui kuin joltain avaruudelta ja pelotti hirveästi mennä sinne ja nähdä ihmisten reaktioita. Kuitenkin samantien kuin näin koneesta Suomen metsät ja pellot, mut valtasi sellainen todella euforinen fiilis, kotiin mie olin tullut. Perhe ja kaverit oli ihan mahtavaa nähdä, vaikka surullisella asialla sinne meninkin. Olen edelleen sitä mieltä, että tein oikean päätöksen mennessäni takaisin.

Biletitkö kavereittes kanssa tai siis otitko häppää`?
U gotta be kidding me. No en tosiaan.

Oliko haikeempaa lähtee takas, ku syksyllä ?
Tavallaan ja tavallaan ei. Tällä kertaa hyvästit oli vaikeammat, koska tunsin syyllisyyttä siitä, että lähden pois, kun mun pitäisi olla siellä. Kuitenkin lähtöä helpotti se, että mua odotti täällä Amerikassa ne ihanat ihmiset, enkä lähtenytkään vain johonkin tuntemattomaan niinkuin silloin syksyllä.

Kävitkö Suomi reisun aikana koulussas moikkaamassa porukoita ?
En mie koululla käynyt, kuhan kävelin ohi :D

Kun sä näit omia Suomi kavereita, niin tuntuko siltä, että sä olet huomattavasti niitä "vanhempi ja kypsempi". Voisko edellisen sanoa niin, että olisit tullu vastuullisemmaksi vaihdossa ollessas.
Mun kaverit oli edelleen yhtä ihania ja tärkeitä ja tuntui hyvältä olla edes hetki niiden kanssa. En mie nyt alkais itteeni miksköän aikuiseksi niiden joukossa tituleeraamaan, mutta kyllä ehkä joissain kohtiin tuntui siltä, ettei suomityypit ymmärrä, mitä mie tarkoitan jollain jutuilla ja muutenkin joskus tuntui, ettei ehkä ihan samat mielenkiinnonkohteet enää kohtaa. Se ei tosin ollut vain kavereiden kanssa vaan kaikkien. Enkä nyt sano tätä millään pahalla! Ihan yhtä rakkaita ne kaikki edelleen on, ellei rakkaampia.

Harmittiko lähtä takas jenkkeihin, vai odotitsä sitä jo ?
Harmitti jättää rakkaat taas, mutta samaan aikaan odotin Jenkkeihin paluuta. Mun perheet ja kaverit molemmissa maissa tuki mua päätöksessäni mennä hautajaisiin sekä sitä että päätin jatkaa vaihtovuottani.

Tuntuko kotipiirit "pieniltä" verrattuna Utahiin ?
Kotka tuntui pieneltä SLC:n verrattuna, mutta aivan ihanan kotoisalta <3 data-blogger-escaped-b="">Tuliko sun koko perhe vastaan lentokentälle sekä Suomessa, että jenkeissä ?
Suomessa mua odotti lentokentällä äiti ja iskä sekä paras kaveri ja Jenkeissä host vanhemmat ja Annika

Ootko ollu kenenkään paikallisen kanssa bilettämässä ?
Kyllä mie muutamissa bileissä oon ollut mutta kuten oo monesti sanonut niin Utahissa bilettäminen on vähän muuta kuin Suomessa :D

Parhaat kaupat ja ostokset?
Parhaita kauppoja on ehdottomasti VS ja Forever21 ja tykkään ostaa Old Navysta kanssa kaikkea halpaa. Parhaita ostoksia on varmaa kaikki vaatteet yksinkertasesti mitä oon ostanut täältä XD

ihaninta mitä sulle on sanottu siellä?
"You're the best person I've met in a long time. It will be so god damn hard when you'll leave". Ja sit se oli kans ihanaa ku yks sano, että vaikkei aina ymmärräkää mitä sanon, ni mun aksentti on parasta ikinä:p Sit on kans jotai ihanii juttui, mitä en ehkä blogii viitti sanoo haha.

millanen on sun tavallinen arkipäivä?
My Day-postaus löytyy blogista, mutta yleensä kouluun 7:45am ja mulla on koulua 2:30pm asti. Lukujärjestys vaihtelee sen mukaan onko A- vai B-Day. Koulun jälkeen useesti hengailen Lucan kanssa Sugar Housessa (sellanen pikkukeskusta) tai meillä. Myöhemmin oon välillä Trevynin kanssa ja joskus Millan. Tietenkään kaikki päivät ei ole samanlaisia, mutta aika useesti mun päivät menee noin. Illalla syödään välillä perheen kanssa dinner. Kotiintuloaika mulla on joku 10-11pm välillä arkisin.

entä viikonloppupäivä?
Viikonloput vaihtelee oikeasti tosi paljon. Aamusin yleensä nukun viikon univelkoja ja siksi päivät alkavatkin vasta puolilta päivin. Aamu- ja iltapäivisin saatan skypeillä Suomeen ja hengailen perheen kanssa. Joskus joku kaveri saattaa tulla meille. Illalla oon kavereiden kanssa ulkona. Tehdään millon mitäkin haha. Kotiintuloaika mulla on joku 1am mutta joskus siitä tulee vähän lipsuttua hups :D

Tämän hetkinen lempiruoka/-herkku?
Ai täällä joku erityinen juttu? Varmaan uusia lempiruokia täällä on tullut sushi ja Cafe Rion salaatit namnam. Herkuista parasta on frozen yogurt!!

Tärkein asia jota otit mukaan Suomesta? Otitko jotain turhaa?
Ostin melko paljon täältä vaatetta ja muuta sellaista hyödyllistä. Tunnearvolta tärkeimpiä juttuja on olleet kaikki kavereiden ja perheen antamant tsemppivihot ja kirjeet sun muut. Etenkin muutaman erityisen tärkeän ihmisen kirjeet ovat olleet suunnattoman arvokkaita mun reissun aikana. Turhaa tuli otettua jotain vaatteita ja kynsilakat haha. Alotin kynsienpureskelun täällä uudestaan stressin takia, niin ei ole paljon tullut lakattua kynsiä XD

Mistä asioista on tullu siellä sulle erityisen tärkeitä?
No, täällä on oppinut arvostamaan vähän kaikkia sellaisia asioita, mitkä on aiemmin olleet itsestäänselvyyksiä. Niin perhettä kuin kavereitakin aivan uudella tavalla, äidinkieltä ja Suomea, koulutusta.. Siis varmaan yleisesti ottaen koko elämän näkee uusin silmin ja ymmärtää asioiden tärkeyden.

paljonko kuntosalikortti maksaa siellä (jos satut tietämään)
Mun kuntosalikortti taisi olla about $30 per kuu!

onko sulle ehdotettu opintojen jatkamista Jenkeissä vuoden jälkeenkin ja oisko siihen jotain stipendejä jaossa :D
Mun opinto-ohjaaja yritti joskus puhua mulle jotain sellaista, mutta vaikka kuinka tykkäisin tästä paikasta niin saa mun suunnitelmat aika hurjasti muuttaa suuntaa, että Jenkkilään tulisin opiskelemaan :D Scolarshipeista oli meillä myös puhetta ja uskosin, ettei se niin hankalaa ole saada apua opiskelun rahoitukseen.

Oletko ollut millään järjestön järjestämillä matkoilla siellä?
En oo. Meinasin mennä Hawaiille, mutta päädyin toisiin aatoksiin :D

Harrastatko jotain missään koulun joukkueessa/clubissa? Sun blogi on aivan ihana!!! :)
Oon drama clubissa, mutten pahemmin kyllä siellä oikein voi tehdä mitään XD Kiitos paljon!

Onko sulle tullut painoa lisää tai ootko laihtunut?
Joulun jälkeen en oo käynyt vaa'alla, mutta silloin ei ainakaan kiloissa ollut tullut mitään. Kotona Suomessa kun kävin niin ihmiset sanoi, etten ainakaan hirveämmin näytä pulskistuneen, mutta voihan se olla että ne yritti olla kilttejä haha :D

Tuleeko sielä syötyä åaljon roskaruokaa?
En mie tiiä, en mie ainakaan oo mitenkään erityisen paljon roskaruokaa syönyt. Epäterveellisemmin kuitenkin kuin Suomessa.

10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ihanaa miten pitkästi jaksoit vastata, vaikka kysymyksiä olikin paljon! Toista vaihtari blogia, missä kerrotaan kaikki näinkin avoimesti, ei kyllä löydy! Itse olen miettinyt vaihtoa ja olin pitkään siinä aatoksessa, että lähden, koska olen kuullut vain hyvää. Sinun blogisi auttoi tajuamaan, että se ei ole pelkkää hauskuutta. Itse olen niin aulahteleva jo pienistä muutoksista Suomessa, että lomamatka vanhempana voi olla enemmän se minun juttu! Tästä blogista on niin paljon apua, että en voi edes kiittää tarpeeksi. Älä poista näitä tekstejä ikinä! Sä oot ihan mahtava ihminen, kun kestät kaiken tuon ja oot uskaltanu lähtee tonne, ei voi kun arvostaa loputtomiin! Nauti loppuvuodesta! <3 Laitan tän nyt anonyyminä koska tuntuu niin yksityiselle mitä sanoin :)

Anonyymi kirjoitti...

Ihanat ja ajatuksella vastatut kysymykset. Toivoisin vaihtovuoden jälkeen vielä jatkoa tälle samaiselle blogille.
Olis hauska, kun voisit vertailla miten sä olet ihmisenä muuttunu jälkeen vaihtovuoden ja kun sä meet takas suomi kouluun.

Anonyymi kirjoitti...

Oot niin ihanan sydämellinen tyttö ja sulta järkeä löytyy. Kiitos että oot aloittanut tän blogin ja päästänyt lukijasi mukaan vaihtovuoteen. Oot aivan mahtava ja tämä blogi on uniikki monellakin tapaa. Itse vaihtovuoden kokeneena ymmärrän monia ajatuksiasi ja olen iloinen, että tämän kautta tuot sitä vaikeampaakin puolta esiin. Olet erinomainen kirjoittamaan ja tarkastelet asioita monesta eri näkökulmaa, upeaa annika! :)

Kaikkea hyvää!

Anonyymi kirjoitti...

Kiitukset vastauksista molempiin kysymyksiini <3

Annika kirjoitti...

1. Anonyymi: Kiitos kivasta kommentista, mahtavaa kuulla, että mun blogista pidetään!:) Oon yrittänyt olla mahdollisimman avoin vaihtovuoden kaikista puolista, myös siitä vaikeammasta. Mutta vaikka täällä onkin ollut välillä suoraan sanottuna aivan kamalaa, vaihtovuosi on ollut kokemuksena mahtavinta ikinä ja haluan painottaa sitä että se on ollut mun elämäni parhain päätös. Eli harkitse nyt vielä sitä vaihtovuotta!:p Kiitos sulle kauniista sanoistasi ja hyvää jatkoa <3

2. Anonyymi: Kiitos paljon! :) Blogin jatkosta en tiedä. Saa nähdä jaksaiskohan lifestyle-blogina jatkaa. On mulla jonkunnäköistä plääniä blogin jatkosta vaihtariaiheissa, saa nähdä! Katsellaan syksyllä sitten ;)

3. Anonyymi: Kiitos niin paljon ihanasta kommentista! Upeaa saada tälläistä palautetta, alkaa melkein punastuttaa!!:D Sinulle myös kaikkea hyvää!:)

4. Anonyymi: Eipä mitään, tottahan toki mie nyt kaikkiin kysymyksiin vastaan, kun ite niitä pyysinkin :p

Sariina kirjoitti...

Hyvä julkaisu, tästä löytyy monelle vaihtariksi aikovalle arvokasta tietoa. Ja ulkomailla asuville sekä vaihtareille samaistumisen tunteita. Sääli, että koulussasi ei suhtauduta vaihtareihin avoimin mielin, aika outoa! Hyvä, että ystäviäkin löytyy. Mukavaa jatkoa vaihtovuodelle, vielä on paljon koettavaa jäljellä!

Annika kirjoitti...

Kiitos kommentistasi! Blogin kirjoittamisessa onkin parasta juuri se vuorovaikutus lukijoiden kanssa. On mahtavaa saada kommentteja itsekin ulkomailla asuvilta :) Ja tietenkin toivoisin, että tulevat vaihtarit saisivat jotain irti blogistani. Koulun takia jotkut asiat täällä ovat tuntuneet entistä haastavemmilta, mutta kolikolla on aina kaksi puolta. Kyllä mie tavallaan ymmärrän, että on vaikeampi aloittaa keskustelu ulkomaalaisen kanssa eikä moni edes tule ajatelleeksi vaihtareita. Ja kyllähän se tästä on parantunut!:) on löytynyt ystäviä ja vaikeuksien kautta voittoon on menty ;)
Kiitos sinulle vielä ja mukavaa kevättä!

Anonyymi kirjoitti...

haa mä asun sugarhousessa. yritin etsiskellä muita suomalaisia tällä alueella ja sattumalta löysin sun blogin. kivaa lueskella toisen suomalaisen juttuja täältä :-)

Annika kirjoitti...

Asutko oikeesti Sugarhousessa?! Se on varmaan kymmenen minsan paassa meilta!:) Ota yhteytta vaikka faces jos haluut tavata tms :D:D Annika Tenhunen

Anonyymi kirjoitti...

^mä laitoin sulle sähköpostia!